Det senaste året har det gjorts över 120 000 Google-sökningar för att reda ut vilket land som är vilket, enligt Visit Sweden. Det är en av utgångspunkterna till kampanjen.
Idén bakom kampanjen bygger på att en gång för alla tydliggöra vilket land som är vilket. Kampanjen är byggd runt en film där en person som kan tas för en officiell representant för Sverige kommer med ett förslag på hur gracerna mellan länderna ska spridas. Schweiz ska till exempel sköta snacket om banker medan Sverige ska prata om sandbankar, Schweiz ska prata om LSD, eftersom det uppfanns där, medan Sverige ska bjuda på Norrsken som en upplevelse.
Kampanjen ska också bidra till att marknadsföra Sverige som ”en annan typ av destination, en destination med naturlig lyx”.
”Med större kreativa kampanjer som denna vill vi nå ut brett på våra marknader och skapa nyfikenhet för resmålet Sverige. Vi har en tydlig idé med våra kampanjer och har en robust modell för att öka chansen att nå ut och nå igenom i internationell media. Med kampanjer som ibland kanske ligger lite utanför det som en del kopplar samman med traditionell destinationsmarknadsföring, vill vi utmana så att vi kan lyfta fram vad resmålet Sverige har att erbjuda och sticka ut i bruset från andra resmål”, kommenterar Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden.
Kampanjen lanseras den 24 oktober och riktas särskilt till Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina men kampanjen kommer även att synas i Schweiz, Norge, Danmark och Finland.
Målsättningen är att skapa räckvidd i medier, nå ut brett och attrahera både journalister, researrangörer och resenärer att vilja besöka Sverige och öka söket på resmålet Sverige.
Kampanjen kommer främst att spridas genom pr och digitala kanaler och ska drivas av Visit Swedens internationella pr-team.
Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors och Mindshare.
Alex Mörén
alex@dagensopinion.se
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd