Enligt uppgifter från Greenpeace, bordade den ryska kustbevakningen igår eftermiddag Greenpeace Internationals fartyg Arctic Sunrise som cirklade runt en av det ryska bolaget Gazproms oljeplattformar. Bland besättningen fanns den svenska medborgaren Dima Litvinov.
Greenpeace anser att Ryssland agerar illegalt då båten befann sig på neutralt vatten. I dag samlade Greenpeace, enligt egen uppgift, ett 30-tal demonstranter utanför den ryska ambassaden i Stockholm.
– Vi överlämnade ett brev med våra krav att våra aktivister omedelbart ska friges och att den ryska regeringen använder sina resurser till att titta på Gazproms smutsiga planer i stället för att gripa fredliga aktivister. VI genomförde protester i 30 länder, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige.
Har ni fått några reaktioner?
– Det vi har hört från svenska UD och Sveriges ambassad i Ryssland är att vårt skepp eskorteras till Murmansk dit det anländer på måndag. Men vi har ingen kontakt med besättningen. Den får ingen juridisk hjälp utan hålls där mot sin vilja under vapenhot. Kommunikationsutrustningen har förstörts.
– Det vi har hört från svenska UD och Sveriges ambassad i Ryssland är att vårt skepp eskorteras till Murmansk dit det anländer på måndag. Men vi har ingen kontakt med besättningen. Den får ingen juridisk hjälp utan hålls där mot sin vilja under vapenhot. Kommunikationsutrustningen har förstörts.
Hur agerar svenska UD?
– De gör sitt jobb på rutin och försöker få kontakt med vår svenska aktivist ombord. De har fått reda på att det inte går att ringa till fartyget.
– De gör sitt jobb på rutin och försöker få kontakt med vår svenska aktivist ombord. De har fått reda på att det inte går att ringa till fartyget.
Hur vill du att UD ska agera?
– Jag har inga synpunkter på UDs arbete. Jag tror de i första hand försöker bekräfta informationen. Hittills har de bara våra uppgifter att gå på.
– Jag har inga synpunkter på UDs arbete. Jag tror de i första hand försöker bekräfta informationen. Hittills har de bara våra uppgifter att gå på.
Vad händer nu?
– Vi vet ju inte vad som ska hända. Det primära är att de släpps fria. Det kan hända att vi fortsätter med protesterna vid de ryska ambassaderna.
– Vi vet ju inte vad som ska hända. Det primära är att de släpps fria. Det kan hända att vi fortsätter med protesterna vid de ryska ambassaderna.
Hur vanligt är det med den här typen av händelser?
– Vi är inte vana vid att våra aktivister vid en fredlig protest blir gripna med den här graden av övervåld. Det är en unik situation. Sedan har den ryska regeringen en tradition av övervåld mot till Pussy Riot och gay-rörelsen, säger Annika Jacobson.
– Vi är inte vana vid att våra aktivister vid en fredlig protest blir gripna med den här graden av övervåld. Det är en unik situation. Sedan har den ryska regeringen en tradition av övervåld mot till Pussy Riot och gay-rörelsen, säger Annika Jacobson.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
