Det beslutade Transports förbundsråd för en stund sedan. Transport tycker LOs industrimärke på 4,2 procent i lönepåslag är för lågt.
”Många av våra kollektivavtal har tarifflöner och att ha en för lågt satt siffersättning blir problematiskt. Det riskerar att bli ett lönetak för oss eftersom vi har marginella möjligheter att förhandla mer pengar i lokala avtal. Förra gången stod vi utanför samordningen och vi gör det igen då det blev bra för våra medlemmar”, kommenterar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Transport har inte satt något eget siffermål inför förhandlingarna, kraven ska sammanställa och överlämnas till arbetsgivarna i början av 2025.
Senast Transport var med i LO-samordningen var i avtalsrörelsen 2020.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
