Sverige späder på med vinster i ”reklam-VM”
Sverige späder på med vinster i ”reklam-VM”
Det som började som en riktigt medioker vecka börjar arta sig riktigt väl för Sverige i Cannes Lions, inofficiellt vm i reklam.
Under torsdagen kammande Sverige hem ytterligare ett Grand Prix och fyra lejon. Skörden är redan bättre än i fjol men det är långt till rekordåret 2016.
Byrån RBK fick ett GRAND Prix för en kampanj för det svenska fintech-bolaget Doconomy. Kampanjen bygger på ett kreditkort som har CO2-nivå som kreditgräns snarare än kronor. Kampanjen fick också ett silverlejon i kategorin kreativ e-handel och ett bronslejon i klassen innovation.
Under veckan har Forsman & Bodenfors fått ett Grand Prix för Eva Initiative för uppdragsgivaren Volco Cars. Kampanjen är byggd på att Volvo har inför jämställdhet för utveckling av säkerhetssystem, som krock-kuddar, som ofta är utvecklade för män. En del i kampanjen handlar om att Volvo ska göra sina utvecklingsdata tillgängliga för andra aktörer. Under torsdagen fick kampanjen ett guldlejon i klassen brand experience & activation. Även Burger Kings kampanjen Not Big Macs, signerad Ingo, fick ett lejon av valören silver i kategorin.
Totalt har Sverige nu kammat hem 13 lejon och två Grand Prix, vilket redan är bättre än i fjol, men långt från rekordåret 2016 med 54 lejon.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.