Spotify-listan uppmärksammades stort och en googling på ”Barack Obama” och Spotify ger i dag närmare 29 miljoner klick. Ett drömscenario för en pr-skapare.
Men av allt att döma var det ingen medvetet försök till pr från Spotify som låg bakom presidentens spellista.
Det är Sophia Bendz som är marknadchef för Spotify i USA. Hon hänvisar dock till Sofie Grant, som är pr-ansvarig för Spotify i Europa.
Hon säger
– Det är roligt att Obama väljer att dela en Spotify-spellista med sina 12 miljoner följare på Twitter. Antalet subscribers tickar på hela tiden, det verkar vara många som är nyfikna på att se vad Obama har för musiksmak. En hel del bra låtar.
– Det är roligt att Obama väljer att dela en Spotify-spellista med sina 12 miljoner följare på Twitter. Antalet subscribers tickar på hela tiden, det verkar vara många som är nyfikna på att se vad Obama har för musiksmak. En hel del bra låtar.
Vad betyder det för er?
– Det är så klart mycket spännande att Obama väljer att göra en spellista, då vi får mycket uppmärksamhet kring detta i USA och andra länder.
Hur gick det till?
– Det får du fråga Obama om.
Hur har ni använt er av spellistan i pr-arbetet?
– Vi har tipsat några journalister och lagt upp det på SpotifyPR.
Hur går det med pr-byrå hos er, hade ni valt någon?
– Vi har ingen uppdatering kring pr-byrå, säger Sofie Grant.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...