På sin hemsida lista Medieakademin några av de största auktoriteterna inom analys och kommunikation som styrelsemedlemmar, bland andra Per Söderpalm, opinions- och medieanalyschef på Verian, Gustav Martner, kreativ chef för Greenpeace, Henrik Ekengren Oscarsson. statsvetare och ledare av svenska valforskningprogrammet samt Jonas Ohlsson, föreståndare för Nordicom.

Medieakademins årliga maktbarometer brukar röna mediernas intresse. Nu kommer Medieakademin för första gången med en maktbarometer för mat. Listan är en sammanvägning av aktörernas insatser när det gäller räckvidd och engagemang på Facebook, Instagram, Youtube och X. Nytt denna gång är även att Medieakademin har gjort sin ranking på uppdrag en restaurangkedja, som gör minst sagt bra ifrån sig i rankingen.

Toppar kategorin för mat gör:
1. Uppdrag: Mat
2. Leif Mannerström
3. Matko  ma
4. Camilla Hamid
5. Tareq Taylor

I kategorin dryck toppar:
1. Nocco
2. David Kringlund
3. Clean drink
4. Oatly
5. Celsius

Följande fem kommer högst i kategorin sötsaker:
1. Camilla Hamid
2. Fredrik Nylén
3. Pågen Sverige
4. Linda Andersson
5. Frida Skattberg

Maktbarometern presenterar även kategorin Vegetariskt med följande kvintett i täten:

1. Portionen Under Tian – Hanna Olvenmark
2. Jävligt gott
3. Gustav Johansson
4. Oatly Matmagasinet Vego
5. Frida Svanberg

När det gäller restauranger hamnar rankingens beställare Pinchos etta. En av Sveriges absolut tyngsta reklamköpare med en budget på uppskattningsvis runt en halv miljard, McDonalds, kommer tvåa. Mer kött blir det på plats 3,4 och 5 i form att Babas, Max och Sibylla.

Pinchos ligger även bra till i kategorin Företag med en tredjeplats. Med Nocco och Pågen i topp och Ica fyra och McDonalds femma.

Emanuel Karlsten är ordförande för Medieakademin. Han berättar om upplägget med Pinchos:

–  Det här är ett sätt för oss att finansiera en verksamhet som är kraftigt underfinansierad. Vi har egentligen inte några intäkter och jobbar ideellt utan att få betalt. Nu kan vi få köpa bättre teknik som kan hjälpa oss så att vi inte får så mycket manuellt arbete.

Emanuel Karlsten är noga med att påpeka att Medieakademin själmant kontaktade Pinchos ”för att de redan låg högt på barometern”.

Medieakademin har liknande samarbeten på gång med Sparbankerna och Riksidrottsförbundet om att ranka Sveriges rikaste respektive sportens makthavare.

Blir det överskott?
–  Vi är en ideell förening. Ingen kommer att göra vinst. Vi jobbar med en och samma databas. Det vi gör nu är att gräva djupare ner. Förhoppningsvis blir det mer pengar så att vi kan skapa förbättra och kvalitetssäkra databasen. Vår vision är att skapa en databas som alla kan använda föra att veta vad man snubblar på ute på nätet.

Hur påverkas trovärdigheten av att er beställare kommer högst i rankingen?
 – Det kan man tänka sig är problematiskt. I vårt fall har vi gått till Pinchos som vi vet är intresserade av frågan. De har huvudkontor i Göteborg, där även Mediaakademin sitter. Vi kunde så klart inte säga hur de skulle placera sig. Vi var tydliga med att de inte kunde påverka rankingen.

Hur mycket pengar fick ni?
– Jag tror att det står i kontraktet att vi inte ska avslöja det.  Det är inga astronomiska summor, men vi fick vad vi begärde, säger Emanuel Karlsten.

Ska ni gå från ideell till en kommersiell förening nu?
– Vi ska ha möte om det i styrelsen nästa vecka. Det är fint att jobba ideellt, men det är inget som säger att det behöver bli fult bara för att det är kommersiellt.