– Det ligger enormt mycket plastflaskor i Stilla havets soptipp och mycket av det är tomma vattenflaskor och dess plastkorkar, säger Johan Annamatz, VD för Fresh Nordaq AB.
Han sitter i bilen på väg till Sheraton hotell i Stockholm och ska snart ha ett "spännande möte om ett projekt vi har på G".
Om Fresh och dess framtid inom hotellbranschen. Men det är bara en liten del av visionen och målen för Fresh.

– Vi vill minska frakt och upsläpp av plast och tror att vatten som filtreras på plats är mycket mer miljövänligare än det som fraktas från en viss källa, säger Johan Annamatz och pekar på välkända märken av drickbart vatten i plastflaska som till exempel Evian.

Fresh Nordac AB föddes år 2003 av Paulina och Robert Hahman i samarbete med Aquapal, specialister på vattensystem. Paulinas far, Paul Koos, hade drivit det skånska familjeföretaget i 30 år. Med en far inom vattenreningsbranschen och en egen karriär inom resebranschen började Paulina lansera vattnet till svenska krogar tillsammans med Robert. Det första stället som fick testa på att filtrera vatten på plats för att sedan servera det, blev Bistro Sud på Södermalm i Stockholm.

–  Idag serverar alla restauranger inom F12-gruppen Fresh, mycket tack vare grundarna till F12, Melker Andersson och Dayel Couet som ville satsa på det, berättar Johan Annamatz.

Fresh uppmuntrar restauranger att sälja mer av vattnet genom bland annat säljtävlingar.

På restaurangen Ett litet hak i Stockholm, berättar ägare Keyvan Kalani, att de betalar en månatlig summa till Fresh för att få sälja vattnet. Summan vill han inte avslöja.

– Men jag kan säga såhär, för att gå plus minus noll måste jag sälja ungefär femton stycken Fresh om dagen.

"Ett litet hak" säljer Fresh för 28 kronor per person vid ett bord, då ingår påfyllning.

– Jag tycker Fresh är en bra idé eftersom vi slipper hanteringen av plastbackar och glasflaskor, säger Keyvan Kalani.
Fresh har tidigare jobbat med pr-byråer som Star PR och Kreab men Johan Annamatz säger att han ännu inte valt byrå för mer långsiktigt arbete.

– Vi håller på med en utvärdering, säger han och kör in i parkeringshuset på Sheraton.

Konkurrenterna till Fresh är alla de som säljer vattenfiltreringssystem. Alla som också jobbar för att minska frakt och försäljning av vatten per plastflaska. Men Johan Annamatz ser positivt på framtiden för Fresh. Det här är bara början.

– Jag ska hoppa på ett flyg imorgon till Hawaii. Där är det varmt och folk dricker mycket vatten. Vi ska ha ett möte med hotellkedjorna där, säger han och fortsätter:

– Om tio år kommer det inte längre vara okej att dricka vatten från plastflaskor, det finns redan starka opinioner runtom i världen mot just buteljerat vatten och jag hoppas och tror att det inte slutar här.

Med investerare i Sverige som Carl Douglas, i styrelsen till Assa Abloy och vice styrelseordförande till Securitas AB, är kassaflödet i norden just nu, som Johan Annamatz uttrycker det, "positivt". Det är Fresh, kanske man kan säga.

 
 
Gabriella Lahti