Segmentet växer med två nya byråer som gjorde sitt första räkenskapsår 2022.
Byrån Ariel positioner sig som ”nästa generations influencer marketing-byrå” och omsätter under 2022 12,8 miljoner kronor. Rörelseresultat uppgår till 0,5 miljoner kronor och rörelsemarginal landar på 4 procent. Antalet anställda uppgår till 9 och personalkostnad per anställd är 747 000 kronor. Omsättning per anställd är 1,4 miljoner kronor.
Ytterligare en nykomling i branschen har genomfört sitt första räkenskapsår. Inzpire me marknadsför sig som en byrå som hjälper uppdragsgivare att driva försäljning genom influencer marketing. Omsättningen 2022 uppgår till 4,6 miljoner kronor medan rörelseresultatet landar på 0,2 miljoner kronor. Byrån har fem anställda och omsätter 0,9 miljoner kronor per anställd. Rörelsemarginal hamnar på 5 procent och personalkostnad per anställd uppgår till 735 000 kronor.
Ariel (13 månader) och Inzpire me (14 månader) har förlängda räkenskapsår. Dagens Opinion har därför uppskattat siffrorna för 12 månader.
Alex Mörén
alex@dagensopinion.se
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd