Så går nykomlingarna i influencer-branschen
Segmentet växer med två nya byråer som gjorde sitt första räkenskapsår 2022.
Byrån Ariel positioner sig som ”nästa generations influencer marketing-byrå” och omsätter under 2022 12,8 miljoner kronor. Rörelseresultat uppgår till 0,5 miljoner kronor och rörelsemarginal landar på 4 procent. Antalet anställda uppgår till 9 och personalkostnad per anställd är 747 000 kronor. Omsättning per anställd är 1,4 miljoner kronor.
Ytterligare en nykomling i branschen har genomfört sitt första räkenskapsår. Inzpire me marknadsför sig som en byrå som hjälper uppdragsgivare att driva försäljning genom influencer marketing. Omsättningen 2022 uppgår till 4,6 miljoner kronor medan rörelseresultatet landar på 0,2 miljoner kronor. Byrån har fem anställda och omsätter 0,9 miljoner kronor per anställd. Rörelsemarginal hamnar på 5 procent och personalkostnad per anställd uppgår till 735 000 kronor.
Ariel (13 månader) och Inzpire me (14 månader) har förlängda räkenskapsår. Dagens Opinion har därför uppskattat siffrorna för 12 månader.
Alex Mörén
alex@dagensopinion.se
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.