UPPDATERAD. Med hjälp av byrån Miltton sjösätter Riksbyggen reklamtalespersonen ”Boel”. Bostadsbolaget följer därmed efter Icas stilbildande reklamfigur Ica-Stig.
Det innebär att Riksbyggen vidareutvecklar sin kommunikationsplattform ”Välkommen verkligheten” som sjösattes hösten 2018.
– Vi har lyckats med vårt mål att skapa en stor synlighet, ökad kännedom och ökad preferens för vårt varumärke. Riksbyggens bostäder och förvaltningstjänster har sålt som aldrig förr sedan dess men inom ett område har vi sett förbättringsmöjligheter, och det är avsändaravkodningen”, berättar Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.
Ni säger att ni ska bli bättre på ”avsändaravkodningen”. Vad innebär det?
– Vi mäter alla våra kampanjer kontinuerligt och har sett fantastiska värden på observation, liking och budskapsförståelse. Det värde vi ser störst utvecklingspotential kring är just avsändarförståelsen. Vi ser inget stort tapp till konkurrent i form av brand slippage, men en andel är osäkra och det är dem vi vill nå igenom till.
Varför har ni valt att bygga kommunikationen på en påhittad talesperson?
– Vår tes är att en återkommande talesperson kan hjälpa till att personifiera företaget och över tid just stärka kopplingen till oss som avsändare.
Vem är Boel irl?
– Boel är en skådespelare.
Vad vill ni uppnå med den kampanj ni sjösätter just nu?
– Kampanjen ska driva liking för varumärket och skapa intresse för våra bostäder och vår fastighetsförvaltning. Vi vill också fortsätta att driva vår hållbarhetsposition genom att låta Boel berätta om konkreta insatser som Riksbyggen gör inom hållbarhet.
Riksbyggen beskriver Boel som ”en fri karaktär som rör sig mellan olika världar och sammanhang, nästan på ett lite magiskt sätt”. Hon ska kunna användas till flera olika saker såsom att bjuda in till Visningsdagar, presentera Riksbyggens tjänster och bostäder, men även driva bostadspolitiska frågor.
Låten ”Live is life” är fortsatt signaturmelodi i reklamfilmerna och miljöerna är även framöver Riksbyggens egna bostäder.
Denna vecka kommer den första filmen som visas i linjär-tv och online.
Kommunikationsbyrå är Miltton. Produktionsbolag är B-Reel Films (BRF).
mer info kommer
arbetsgrupp
marknadschef: Annika Bagge
strategisk marknadskommunikatör: Isabel Lechte
byrå: Miltton
kundansvarig: Johan Lundgren
projektledare: Fanny Vikberg
ad: Viktor Halldén
copy: Anton Ström
produktionsbolag: BRF
regissör Tom Malmros
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd