– Viggo har byggt det här i sju år. Han har levt alla mediechefers våta powerpoint-dröm och tagit ett medium till ett varumärke. Det har han gjort med ett fungerande entreprenörskap, säger Pontus Schultz som sedan i somras är chef för affärsområdet där Resumé ingår tillsammans med Veckans Affärer på Bonniers.
Han fortsätter:
– Så det är inte så konstigt att Viggo nu blir utvecklingsredaktör på Bonnier när det är dags för nästa steg för Resumé.

Alltså samma jobb som Claes de Faire hade innan han kom tillbaka till Resumé?
– Ja, det är det stämmer.

Vad är nästa steg för Resumé?
– Claes måste svara på vad han vill göra. Den senaste tiden har tidningen tagit en tydlig affärsposition med analyser av branschen. Det arbetet ska fortsätta. Resumé ska inte bara berätta vad som hänt utan också förklara varför.

Hur ser budgeten ut för nästa år?
– Vi har lagt en budget på 24 nummer. Men då finns ett antal andra satsningar i det.

Under Viggos tid har omsättningen halverats, nu minskar utgivningen från 40 till 24 nummer. Hur ser du på det?
– Vinsten har ändå hållits i bolaget. Alla vet att papperstidningar tappar. De flesta chefer svara NEJ på frågan om de har hittat ersättningsaffärer. Viggo har skapat en ny fungerande affär. Webben är en ökande affär, det finns en växande eventaffär.

Hur ser du på innevarande bokslutsår och nästa?
– Affärstidningsmarknaden är extremt tuff, från Dagens Industri till Realtid. 2012 blir tufft. Med det sagt tuffar det på med Resumé.

Varför Claes de Faire?
– Han har ju varit sju år på jobbet och lägger ner lika mycket av sin själ i produkten som Viggo. Han har alla möjligheter att personifiera Resumé. Jag är imponerad av vad han har gjort.