Före femte året i rad och för andra gången med Expressen uppmärksammar Pressbyrån Pressfrihetens dag. I år slår Expressen och Pressbyrån ett slag för pressfotots betydelse. Men Pressbyrån ser även möjligheter att på sikt öka intresset för sina magasin och tidningar i butikerna.

Pressbyrån samarbetar med Expressen och skänker en del av dagens intäkter till Reportrar utan gränser. I år gör Expressen en specialbilaga som delas ut i Pressbyråns butiker vid centralstationerna i Malmö, Göteborg och Stockholm.

– Vi har valt ut ikoniska bilder som har påverkar opinion och fått tillstånd av fotograferna att ta bort det som är unikt i bilden. Så har Expressen skrivit redaktionella texter kring det, berättar Lennart Schultz, kommunikationschef på Pressbyrån.

Expressens gör även intervjuer och sänder live från utdelningsplatserna.

Dagens i ära sänker Pressbyrån priserna på alla tidningar och magasin med 50 procent för femte året i rad.

Märker ni någon effekt av att ni har halva priset på tidningarna?
 – Ja absolut. Vi har kunderna som frågar efter dagen. Det här är ett bra sätt att få tidningskunderna att testa nya magasin.

Finns det även en affär för er att göra kring Pressfrihetens dag?
 – Det är klart att vi vill ha en försäljningseffekt på lång sikt också. Tidningar är viktigt för oss.

Hur går det med tidningsförsäljningen i dessa digitala tider?
 – Det har varit en tuff utveckling för tidningar de senaste åren. Men magasin går förhållandevis bättre. Och vi går bättre än våra konkurrenter.