Priset ”Årets pr-rookie” delades för första gången ut under Prat PRs årliga event Matprat i Stockholm.
Pristagare i år blev Fredrika Gullfot, som driver företaget Simris Alg som tillverkar hälsoprodukter från odlade alger.
Syftet med priset är att lyfta fram nya varumärken och företag inom mat- och drycksegmentet som under sitt första år lyckats särskilt bra med att nå ut och få genomslag i media.
Enligt Prat PRs vd Gabriella Finnborg kom idén i samband med att byrån satte temat för årets Matprat som rörde framtidens mat, vilket ledde till att de tittade närmare på ett tiotal nystartade bolag inom matsegmetet.
– När man började titta på vad de gör så var det fantastiskt vad vissa med små medel lyckats åstadkomma. Vi kände att vi måste uppmärksamma de entreprenörer som försöker driva på en livsmedelsindustri och bestämde oss därför för att instifta det här priset.
Tanken är att ”Årets pr-rookie” ska bli ett årligt pris.
Spinn har väl redan en Årets rookie-kategori. Hur tänker ni kring en eventuell namnkrock?
– Vi tänkte inte så mycket på det. Det finns också en massa olika rookies i alla olika branscher. Det här är årets pr-rookie inom matsegmentet.
– Vi tänkte inte så mycket på det. Det finns också en massa olika rookies i alla olika branscher. Det här är årets pr-rookie inom matsegmentet.
Matprat arrangerades den 22 februari, där det bjöds på bland annat trendspaningar och panelsamtal, och lockade enligt Prat PR hundratals gäster. Den 16 mars lanseras eventet även i Göteborg, där byrån sedan många år har kontor.
– Vi har genom vårt internationella pr-nätverk Porter Novelli sjösatt Matprat-eventet både i Norge, Finland och Danmark. Det har varit jätteuppskattat i alla länder. Nu när vi gjort i Stockholm och sett att det fungerat bra, ska vi också sätta Göteborg på kartan, säger Gabriella Finnborg.
Det första Göteborgs-eventet blir dock något mindre.
– V kommer att ha mer som ett frukostmöte den här gången. Men det viktigaste är att hitta en mötesplats för att kunna samla opinionsbildare, media och bloggare och tillsammans med kunder göra det till ett lagom stort arrangemang där man får fram en dialog och kan prata med varandra, säger Gabriella Finnborg.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.