If har undersökt saken och har kommit fram till att sex av tio personer använder sin surfplatta eller mobil i sängen efter att de gått och lagt sig.
Med ett sociala medier-proffs som Clara Henry, Marie Serneholt och Daniel Frank (Menwithclass) och deras över 4 miljoner följare, drar If igång kampanjen Offline O’Clock. I två veckor ska sociala medieproffsen och andra namnstarka personer som ansluter få så många som möjligt att göra samma sak. Allt för att förbättra sömnen. If har också fått med sig politiker som Marith Hesse (m), landstingspolitiker i Västra Götaland och Lars Hjälmered (m), riksdagsledamot och vice ordförande i näringsutskottet.
– Det här är en varumärkesbyggande kampanj som syftar till att fler ska gilla If, genom att vi tar ställning i en viktig fråga som engagerar många. Vi vill sätta fokus på det faktum att vi sover mindre och mindre, samtidigt som vi ägnar allt mer tid åt våra skärmar kvällstid. Vi vill få människor att delta i experimentet Offline o´Clock och därmed börja reflektera över hur de själva använder sociala medier sent på kvällen, säger Caroline Uliana, informationschef på If.
Vad har ni för mål?
– Målet är att få igång en bred diskussion i sociala medier, traditionella medier och hemma runt köksbordet om hur användningen av mobiltelefoner och ipad kvällstid påverkar sömnen. Alla måste hitta sitt eget sätt att förhålla sig, men det är viktigt att man faktiskt ställer sig frågan om ens skärmanvändning påverkar ens sömn. Om svaret är ja behöver man hitta nya rutiner – som att bestämma sig för att gå offline kl 22.
Att uppmana folk att logga ut, kan inte det uppfattas som otidsenligt?
– Jag tror att det ligger helt rätt i tiden! Vi är idag inloggade en stor del av vår vakna tid, på gott och ont, och många känner att det är en utmaning att jonglera med sociala medier och sömn på ett sunt sätt. Det stora engagemanget och alla positiva kommentarer i sociala medier redan igår när experimentet drog igång visar att folk tycker att det här är något som behövs.
If backar upp kampanjen med en reklamfilm där sociala medier-proffsen uttalar sig om sina surfvanor varvat med varnande experter.
If jobbar med reklambyrån Forsman & Bodenfors samt mediebyrån OMD.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.