Kampanjen går under namnet Nordiska Mästerskapet i Julgranspyntning och drivs via sociala medier, även om finalen ska hållas irl på taket till Operan i Oslo den 7 december då fem finalister från vardera land ska avgöra vem som verkligen är bäst. Ännu sker tävlingen digitalt via en kampanjsajt, utvecklad av Dempsey.
 
– På två dygn har 4 000 personer engagerat sig och pyntat en gran. 20 000 har varit inne och tittat på Plantagens julpynt, berättar Tonia Kalantzakou, projektledare på den norska pr-byrån Trigger.
Byrån driver projektet med Plantagens marknadsavdelning och pynt-experter i respektive land.
 
Hur skiljer sig mottagandet i olika länder?
– De är ivrigast på att pynta julgranar i Finland där över 2 000 har pyntat en gran. Norge kommer tvåa med över 1 000 granar medan 700 har pyntat i Sverige.
Som en plattform i kampanjen driver Trigger det fiktiva Upplysningskontoret för julgranar som har proklamerat 7 december till julgranens dag.

Hur jobbar ni med medier?
– Upplysningskontoret driver upplysning om julgranar och pynt på Facebook, i media, i Plantagens butiker och genom andra aktiviteter fram till Julafton. Vi vet at det fins en hel del myter och missuppfattningar om när man ska köpa julgran och behandla trädet. Vi jobbar aktivt med konsumentupplysning i traditionella medier, men har inte annonserat.

Fattas inte Danmark?
– Det hade varit grymt, men Plantagen finns inte representerat i Danmark.

Vad kostar kampanjen?
– Det kan vi dessvärre inte berätta.