Norwegian kallar konceptet "Framgångsresor" och riktar sig till "nästa generations affärsmänniskor". Hittills ligger fem poddar, som tagits fram tillsammans med reklambyrån Garbergs, uppe.
– Med poddarna vill vi titta närmare på fenomenet med personer som har en stark inre drivkraft och som förhoppningsvis kan inspirera entreprenrörer i vardande som inte vågar ta steget fullt ut ännu, säger Sara Camursoy, marknadschef på Norwegian.
Stjärtfenorna på Norwegians flygplansflotta är sedan tidigare dekorerande med porträtt på vad flygbolaget anser vara hjältar. I planen som trafikerar Sverige syns bland andra Carl von Linné, Anders Celsius och Greta Garbo, personer som Norwegian tycker har gått mot strömmen. En annan gemensam nämnare och ett krav för att se ska få pryda stjärtfenan är att de är döda.
– Med poddarna vill vi lyfta fram människor som lever och som vi känner samhörighet med. Det är entreprenöriella människor som gått sin egen väg, stött på svårigheter och inte bara haft en dröm utan också lyckats genomföra den och omsätta visionen till ett framgångsrikt företag.
Enligt Sara Camursoy finns det ingen utpräglad målgrupp för podden men säger att intervjuerna säkert kommer att intressera personer som reser mycket i tjänsten.
Att Norwegian samarbetar med Ola Ahlvarsson och SIME (Scandinavian Interactive Media Event) var naturligt.
– Vi har haft kontakt med Ola sedan långt tillbaka. Anledningen till att vill ha med honom är att han, som ofta anlitad talare och moderator, är en väldigt god temperaturmätare på det svenskt entreprenörsskap.
Sara Camursoy vill inte kalla podcast-intervjuerna för en "kampanj" men säger också att mycket har hänt med flygbolagens anseende de senaste 30-40 år sedan.
– Det som har förändrats mest är att det i dag handlar om "low cost".
Förra veckan gick den fackliga centralorganisationen TCO och fackförbundet Vision i Göteborg ut och krävde en bojkott av lågprisflygblaget Ryanair till följd av flygbolagets syn på arbetsrätt och personalhantering. Men enligt Sara Camursoy är det inget som har spillt över på Norwegian.
– Nej, det är inget som jag har märkt av. Vi är ju två helt olika bolag.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...