Fusionen sker genom aktiebyten som innebär att Interpublics aktiägare får 0,344 Omnicom-aktier för sina aktier. Omnicoms aktieägare kommer på så vis att äga 60,6 procent av det gemensamma bolagets aktier medan Interpublics aktieägare kommer att äga 39,4 procent. Ägarna räknar med att få ut 8 miljarder kronor i årliga synergieffekter.
Båda byrånätverken ingår i gruppen av världens sex största där även Publicis, WPP, Dentsu och Havas ingår. Här bör nämnas även Accentures byrå Song med runt 70 000 medarbetare.
Tillsammans får Omnicom och IPG runt 100 000 medarbetare. Det kan jämföras med huvudkonkurrenten WPP som har runt 130 000 medarbetare.
Den gemensamma byråintäkten för Omnicom och IPG låg under 2023 på 280 miljarder kronor och rörelseresultatet på 43 miljarder kronor.
IPG driver byråer som Golin, Axicom, McCann och Weber Shandwick.
Omnicom driver byråer som BBDO, DDB, Fleishman Hillard, TBWA och Ketchum.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...