• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

01 Nov 2024

”NPF  – en outnyttjad resurs för framtidens innovation och konkurrenskraft”

För att stärka Sveriges konkurrenskraft och bygga en inkluderande arbetsplatskultur krävs det att näringslivet på allvar börjar se neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som en tillgång snarare än ett hinder’, skriver Filippa Ahlcrona, jämställdhetsansvarig (head of Q)på Consid. I begreppet NPF inkluderar Consid bland annat ADHD, ADD, autismspektrat, aspberger, tourette, OCD, dyslexi, språkstörning och intellektuell funktionsnedsättning.

Som head of Q på Consid, en ser jag dagligen vilken enorm potential mångfald tillför arbetslivet. För att ett företag ska bli en verkligt innovativ och inkluderande arbetsplats krävs det dock mer än mångfaldsstrategier – det krävs långsiktiga insatser för att skapa en arbetsmiljö där alla kan bidra på sina egna villkor och där unika styrkor får komma till sin rätt.

Traditionella arbetsmodeller och rutiner är ofta byggda för att passa en neurotypisk standard, vilket skapar utmaningar för många med NPF. Arbetsdagar på åtta timmar, multitasking, spontan social interaktion och kravet på snabba anpassningar är normer som inte alltid tjänar vårt samhälle idag. Borde vi inte omvärdera vad vi mäter som ‘effektivitet’ och ‘framgång’? Genom att istället låta individer bidra utifrån sina styrkor kan vi skapa större värde. Många med NPF besitter unika egenskaper som detaljprecision, uthållighet inom specifika intresseområden och en kreativitet som ofta utmanar etablerade tankebanor. Dessa är ovärderliga tillgångar för företag som vill driva innovation och lösa komplexa problem.

En inkluderande arbetsmiljö handlar inte enbart om att skapa plats för fler – det handlar om att aktivt värdesätta olikheter. På Consid har vi exempelvis infört flexibla arbetsscheman och möjligheten att anpassa arbetet efter individens specifika behov, oavsett om det innebär distansarbete eller individuella processer. Vi ser dessa insatser som investeringar snarare än skyldigheter, eftersom vi är övertygade om att de skapar en arbetsplats där fler kan prestera på topp.

Att skapa en kultur där det är accepterat att vara annorlunda är dessutom avgörande för att öka förståelsen och minska fördomarna kring NPF. Genom att utbilda både ledning och medarbetare om neurodiversitet kan vi skapa en större förståelse för att det som ibland kan uppfattas som ‘konstigt’ faktiskt är något positivt och värdefullt för företaget.

 När vi talar om att ‘passa in’ syftar vi ofta på en föråldrad norm som inte längre tjänar företagens långsiktiga mål. En arbetsplats som verkligen vill vara innovativ måste våga utmana gamla föreställningar om hur en ‘idealanställd’ ska vara. Genom att ge utrymme åt dem som tänker annorlunda kan vi frigöra potentialen hos dessa individer – och det är en potential som i längden gör företaget starkare.

Att sträva efter att bygga en kultur där neurodiversitet ses som en styrka och där olika kompetenser får spela huvudrollen i verksamhetens framgång är den enda vägen framåt. Vår vision är tydlig: genom att uppmana alla att vara sig själva och skapa utrymme för alla typer av personligheter stärker vi både vår organisation och vårt varumärke. Framtiden tillhör de företag som kan omfamna olikheter och se potentialen i det som tidigare setts som utanför normen. Det är inget val – det är en strategisk nödvändighet.

Filippa Ahlcrona, head of Q på Consid

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

arbetsmarknaddebatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-04-16, 13:24

Svenskt Näringsliv: Socialdemokraterna har räknat fel på karensen

Svenskt Näringsliv anser att Socialdemokraternas uppgift om kostnaden för avskaffandet av karensdag är åtta gånger för låg.

arbetsmarknadpolitik
2025-04-12, 08:33

SJF och Unionen varslar SVT – Almega rasar

Journalistförbundet och Unionen har lagt ett strejkvarsel gällande tjänstemän på SVT. Tjänsteföretagens organisation Almega rasar.

arbetsmarknad
2025-04-09, 10:30

Almega kör igång tech-nätverk

Tjänsteföretagens organisation Almega, som just har tappat förbundet TechSverige sätter technätverket FutureTech för sina  resterade nio förbund.

arbetsmarknadVerktyg och metoder
2025-04-08, 06:14

LO tror på ökad BNP

Trots turbulenta tider spår centralorganisationen LOs ekonomer en ökning av BNP för 2025.

arbetsmarknad
2025-04-02, 09:51

Kommunal jublar över S vallöfte

Nu står det klart vilket förslag LOs ordförande Johan Lindholm fick äran att presentera på en presskonferens med S-ledaren Magdalena Andersson.

arbetsmarknadpolitikval 2026
2025-04-02, 07:24

Folksam säljer Tesla-aktier

Försäkringskoncernen Folksam har sålt alla sina aktier i den amerikanska elbilstillverkaren Tesla.

arbetsmarknad
2025-04-02, 06:45

LO + S = fortfarande sant

LO och Socialdemokraterna håller en gemensampresskonferens. Detta trots att LOs ordförande Johan Lindholm har sagt att han överväger att dra in miljonstödet till Socialdemokraterna valrörelse 2026.

arbetsmarknadpolitikval 2026
2025-04-01, 05:36

KLART NU: Industrins parter sätter märket

UPPDATERAS LÖPANDE. På en presskonferens klockan nio i dag ska industrins märke för nästa två års löneutveckling presenteras. Det kommer att ligga på 6,4 procent. Här samlar Dagens Opinion alla kommentarer till avtalet.

arbetsmarknad
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Här är Precis nya styrelse
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram