Norska ägaren lägger ned kommunikationsbyrån Cox Stockholm
Reklambyrån Grand Plan köptes 2009 upp av norska Media Bergen-gruppen och blev en del av kommunikationsbyrån Cox. Under det nya namnet Cox Stockholm skulle byrån bli en del av ”Cox långsiktiga tillväxtstrategi i Norden”, enligt pressmeddelandet i samband med införlivandet 2009.
Tre år senare, 9 oktober 2012, har företaget blivit likviderat. Omsättningen hade då stadigt minskat från drygt 5 miljoner kronor till 3,7 miljoner
Reklambyrån Grand Plan köptes 2009 upp av norska Media Bergen-gruppen och blev en del av kommunikationsbyrån Cox. Under det nya namnet Cox Stockholm skulle byrån bli en del av ”Cox långsiktiga tillväxtstrategi i Norden”, enligt pressmeddelandet i samband med införlivandet 2009.
Tre år senare, 9 oktober 2012, har företaget blivit likviderat. Omsättningen hade då stadigt minskat från drygt 5 miljoner kronor till 3,7 miljoner. Företaget hade en negativ rörelsemarginal på omkring -15 procent 2010 men 2011 låg den på 7 procent.
– Det är upp till den norska ägaren och det fanns ingen vilja att driva det vidare. Men det är odramatisk process för oss inblandade. Ser jag i backspegeln är det självklart tråkigt, det kunde ha blivit jättebra, säger Jan Edén som var vd och sist att lämna skutan.
Cox Stockholm inriktade sig på redationell kommunikation och var i final när branschpriset Guldbladet delades ut i våras. De nominerades för Wescs kundtidning Superlative Conspiracy och Skanskas kundtidning Wordwide magazine. När Svenska publishing-priset delas ut 14 november är Cox Stockholm nominerade i fyra kategorier, bland annat för bästa medarbetartidning företag, bästa kundtidning för konsument och b2b. De är också nominerade för Coca-Colas ”Hållbarhetsredovisning 2010-2011” i kategorin verksamhetsberättelser
– Många förstår inte att varför man lägger ner ett bolag som har potential att bli väldigt bra. Vi har varit verksamma i en tuff bransch, med konkurrenter som Spoon, men ändå etablerat oss som en liten och hantverksskicklig aktör.
Enligt Jan Edén drabbas inga anställda av att företaget nu upplöses.
– Jag har sagt upp alla under året som gått. Från början var vi åtta personer och har successivt trappat fram till i somras. Själv lämnade jag Cox redan i augusti.
Vad var det som inte fungerade?
– Det gick bra, men ekonomin kunde ha varit bättre. Cox Stockholm hade jättefina uppdrag och prisnomineringar, men det krävs ett ägarengagemang för att lyckas långsiktigt. Det är det som har varit problemet.
Vad gör du nu?
– Jag gör någonting.
Oscar Örum
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.