– Det här är ju inget hafsverk, utan det har jobbats med väldigt länge och gått igenom en mängd olika nålsögon. Det visar sig att det resultat som ligger framme är ungefär det instrument som vi tror kan få bort de oseriösa åkarna i taxinäringen. Det är ett stort steg framåt för branschen, säger Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör Per Juth.
Taxiförbundet, som är svenska taxibolagens branschorganisation, har just lämnat remissvar på en promemoria från näringsdepartementet som föreslår bland annat införandet av särskilda redovisningscentraler som ska ta emot och lagra uppgifter som skapas i taxifordonens taxametrar. Dessutom ska möjligheten att få dispens från taxameter avskaffas.
Branschorganisationen ställer sig mycket positiv till förslagen som alltså anses kunna bidra till en sund konkurrens inom branschen.
Att slopa undantaget är en fråga som Taxiförbundet drivit, som Dagens Opinion tidigare berättat om.
Är det tack vare era ansträngningar det här förslaget finns med?
– Ja, det kan man hoppas och ta kredd för. Men både ja och nej, egentligen. Utan att föregripa vad andra svarar i deras remissvar så kan man säga att om du inför redovisningscentraler, men samtidigt ger dispens från taxametrar, så blir det en papperstiger. Du får en grupp som inte konkurrerar på samma villkor, en grupp som om de skulle vilja kan undanhålla inkomster. Vi vill att alla betalar skatt och konkurrerar på lika villkor, säger Per Juth.
– Ja, det kan man hoppas och ta kredd för. Men både ja och nej, egentligen. Utan att föregripa vad andra svarar i deras remissvar så kan man säga att om du inför redovisningscentraler, men samtidigt ger dispens från taxametrar, så blir det en papperstiger. Du får en grupp som inte konkurrerar på samma villkor, en grupp som om de skulle vilja kan undanhålla inkomster. Vi vill att alla betalar skatt och konkurrerar på lika villkor, säger Per Juth.
Skulle det öka kostnaderna för taxibolagen?
– Ja, för vissa kan det göra det. För de som har undantag. Men, mellan tummen och pekfinger, så har över 90 procent redan taxameter så det är en liten grupp som måste skaffa. Det är också de som är i riskzonen eller har möjligheten att undanhålla skatt. Den samhällsekonomiska kostnaden är liten, men för de som inte har taxameter blir det en kostnad, men det är något man klarar av. För branschen är det helt nödvändigt.
– Ja, för vissa kan det göra det. För de som har undantag. Men, mellan tummen och pekfinger, så har över 90 procent redan taxameter så det är en liten grupp som måste skaffa. Det är också de som är i riskzonen eller har möjligheten att undanhålla skatt. Den samhällsekonomiska kostnaden är liten, men för de som inte har taxameter blir det en kostnad, men det är något man klarar av. För branschen är det helt nödvändigt.
Vissa kritiker har dock menat att taxametrar utgör ett hinder för den tekniska utvecklingen, något som Taxiförbundet slår tillbaka mot. Dessutom verkar fler och fler, enligt Per Juth, ändrat åsikt.
– Sådana som förut kanske varit negativt inställda, som pratat om försämrade konkurrensmöjligheter och vissa teknikkrångel, har efter att läst igenom det här börjat mer och mer förstå. De som förr var emot är nu för redovisningscentraler, utan att nämna några organisationer vid namn, säger Per Juth.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
