– Vi på Friends känner oss jättenöjda med invigningen. Det känns roligt att nu få starta igång det här. En viktig resa startar nu men det är också ett stort ansvar som vilar på oss att visa att det vi gör funkar där ute i skolor och på idrottsklubbar, säger Friends generalsekreterare Lars Arrhenius om invigningen.
 
45 000 personer fanns i publiken på plats, och över miljonen såg det på SVT. Den påkostade ceremonin, som enligt Aftonbladet är det dyraste scenevenemanget i Sveriges historia, regisserades av Colin Nutley och bjöd på artister som Loreen, The Hives och Roxette.
 
Men trots arrangörernas entusiasm togs invigningen inte riktigt emot som de kanske ville i sociala medier. Där hamnade fokus istället på mutaffärerna kring arenabygget.
 
På lördagskvällen blev hashtaggen #mutfest snabbt populär på Twitter och hamnade till och med över #FriendsArena. Totalt skrevs 180 inlägg.
 
Men reaktionerna på Twitter har inte gjort något större avtryck hos Friends.
 
– Vi väljer att fokusera på de fantastiska möjligheter som den här överenskommelsen ger oss, säger Lars Arrhenius.
 
Men det visar ju att mutorna fortfarande finns kvar i folks minne. Hur ska ni få folk att se arenan som något annat än ett mutbygge?
– Jag tror det viktiga är att vi verkligen syns där ute, att vi är på plats och får ut vad Friends står för och vad vårt samarbete ska leda till. Det är ett stort ansvar för oss.
 
Dagens Opinion har försökt få en kommentar från Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef vid Friends Arena. På arenans pr-byrå Mindmakers hänvisar man frågorna till Friends Arena och ber om att få återkomma.
 
Läs mer om Friends samarbete med Friends Arena i senaste numret av Veckans Brief.