Eva-Lotta Jonsvik har jobbat med pr- och marknadsföringsfrågor i it-branschen i totalt 17 år.
Närmast kommer hon från Microsoft Sverige där hon senast jobbat som marknadschef för segmentet små och medelstora företag och har tidigare även varit pr-ansvarig för it-jättens molntjänster.
– Jag har lärt mig mycket av att jobba i en global organisation. Men jag ville komma närmare marknaden och besluten. Cygate är ju både ett stort företag med svenska mått mätt, och har också en lokal närvaro med över 20 kontor. Och när man i januari gick ut med att man satsade på närproducerade it-tjänster blev Cygate ännu mer spännande. Jag tror mycket på det konceptet, säger Eva-Lotta Jonsvik.
På systemintegratören Cygate, som ägs av Teliasonera, får hon rollen som marknadschef, efter Richard Schumacher, och ska leda ett team på fyra personer samt en resurs i Skåne.
– Jag har lyxen att komma in när Cygate gjort en stor varumärkesresa och lanserat närproducerade it-tjänster, som fått ett fantastiskt gensvar från marknaden. Mitt uppdrag handlar mer om att förädla det arbete som redan gjorts, och säkerställa att vi med kommunikationen når nya målgrupper.
Hon säger att Cygates målsättning är att få bolagets tjänsteaffär att växa med 300 procent och behöver därför nå ”de nya it-beslutsfattarna” med nya budskap.
– It-besluten fattas mer och mer av verksamheten och inte nödvändigtvis av en it-chef. Vi behöver lyfta kommunikationen ett snäpp till och prata mer om kundfördelar och verksamhetsnytta med de som attraheras och kan inspireras av de budskapen.
– Jag har under många år pratat om teknik som möjliggörare och där har jag min passion, att prata om vad teknik faktiskt gör för verksamheten, fortsätter Eva-Lotta Jonsvik.
Hon gjorde sin första dag i måndags.
– Jag har spanat på Cygate i många år och har alltid varit imponerad av kompetensen, men också känslan man får när man träffar dem. Jag har haft rätt i den observationen.
Vad får du för lön?
– Det kan jag inte uttala mig om.
– Det kan jag inte uttala mig om.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...