Målsättningen med samarbetet är att öka de i dag 400 årliga ansökningarna till maskinförarutbildningar till 550+.
Samarbetet är en del i projektet Maskinförarutbildning 20Tjugo som ME driver med stöd från EUs socialfond och det svenska ESF-rådet.
– Branschen går på knäna så det gäller att öppna upp för nya sökkategorier och fler ungdomar som söker sig till våra utbildningar efter grundskolan. Den moderna branschen stämmer inte längre överens med människors bild av vår bransch och där har vi anlitat Hampus Hedström för att kommunicera detta till den yngre målgrupp som är våra framtida arbetstagare, säger Hampe Mobärg.
Innehållet kommer bestå av rörligt content på Hampus Hedströms Youtubekanal men även på andra kanaler som MEs egen sajt och sociala medier samt analogt innehåll som event.
ME har satt ihop en arbetsgrupp internt kring samarbetet men ME förlitar sig i första hand till Hampus Hedström för contentskapandet.
– Hampus får rätt fria tyglar eftersom det är han som kan detta. Det är nog själva grunden för att det ska fungera. Influerare överlag är också väldigt måna om självständigheten i sin storytelling.
ME har fått 4,5 miljoner kronor för det övergripande projektet och tillsammans med MEs egna resurser investeras det dryga fem miljoner kronor.
I första hand är det fler kvinnor utrikesfödda studenter ME vill locka till utbildningarna.
– Branschen ropar efter det i takt med digitaliseringens framfart.
Innehållet lanseras ”relativt omgående” och kommer att löpa det närmaste året.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...