Upproret började med ett inlägg i söndags på Facebook: ”Max upphör med Falafelmål”, löd den. ”Den informationen fick jag i går på Max i Uppsala.”
 
Liksom revolutionen i Mellanöstern spred sig ordet sedan snabbt på Facebook och i sociala medier och i dagsläget har ett stort antal människor visat sin besvikelse över att Max Hamburgerrestauranger valt att ta bort falafelburgaren från menyn.
 
Anledningen till att Max plockat bort burgaren är enligt kedjan låg efterfrågan.
– Om det hade sålt lika bra som det verkar på stormen i dag i sociala medier så hade den ju varit kvar. Men det har den helt enkelt inte gjort, säger Pär Larshans, hållbarhetschef på Max Hamburgerrestauranger.
 
Han fortsätter:
– Vi är inte emot människor som är vegetarianer, snarare tvärtom. Men när en produkt inte säljer, då kan vi inte ha kvar den.
 
Pär Larshans poängterar att Max fortfarande har två vegetariska alternativ på menyn, något som många enligt honom inte tycks känna till.
– Vi tar samtidigt också bort tre kött- och kycklingprodukter, men det får vi ju inte höra något om, säger han.
 
Men Max vill ju gärna framstå som miljö- och klimatsmarta, hur tror ni det här påverkar den bilden?
– Jag tror inte det påverkar, särskilt inte då många som sagt inte tidigare kände till att vi hade flera vegetariska alternativ. Det har vi inte gått ut och berättat. Vår fajitasallad, till exempel, kan man tro är köttfärs. Men den är i själva verket sojabaserad. Det har vi nog varit dåliga på att kommunicera.
 
Ska ni bli bättre på det nu?
– Vi får se vad vi får hitta på.
 
Men om det blir någon ny vegetarisk burgare är Pär Larshans förtegen om.
– Vi berättar aldrig i förväg vad vi ska göra. Det är klart att det här lämnar utrymme för oss att komma med nya produkter, men vi kommunicerar inte vad som händer i framtiden, säger han.
 
Ardalan Samimi