"Vi är inte i webbpubliceringsbranschen", sa Mats Edman till reklambranschtidningen Resumé 28 januari 2011.
Sedan dess har Dagens Samhälle byggt ut en debattsajt. Sedan tidigare är Andreas Henriksson debattredaktör och Anna Sömne chef för digitala medier. Nu söker Dagens Samhälle ytterligare en debattredaktör.
– Andreas är en suverän debattredaktör. Nu ska vi anställa en lite mer nyhetsinriktad webbredaktör. Vi ser att det finns mycket nyhetsmaterial och möjligheter att följa upp debattinlägg i stället för att vi ska vänta på att det ska dyka upp inlägg, säger Mats Edman.
Det verkar som ni bygger ut er sajt. Det där du sa om att stänga sajten, var det en pr-grej?
– Nej, men det fick en bra pr-effekt. Det vi gör på nätet är inte någon tidning. Vi profilerar Dagens Samhälles debatt. Syftet är ta en tydlig position, men också att bygga Dagens Samhälles varumärke och öka vår kännedom.
– Nej, men det fick en bra pr-effekt. Det vi gör på nätet är inte någon tidning. Vi profilerar Dagens Samhälles debatt. Syftet är ta en tydlig position, men också att bygga Dagens Samhälles varumärke och öka vår kännedom.
Hur ser du på att Dagens Industri och PM Nilsson tar över debattsajten Newsmill?
– Vi ser inte Dagens Industri som en konkurrent över huvudtagen. De är en nyhetstidning och ett debattorgan för det privata näringslivet. Dagens Samhälle har en lika tydlig positionering, men i den andra delen, den offentliga sektorn. Vi äger den arenan. Dagens Industri är inte tillnärmelsevis så stora som vi är i vår kärnmålgrupp.
Newsmill har ungefär samma debatter som ni driver?
– Jo, förvisso. Men vi har vårt perspektiv. Delvis kommer det att kollidera med Dagens Industri. Men om man verkligen vill ha debatt och nå de offentliga beslutsfattarna ska man gå hos Dagens Samhälle. Dagens Industri har de privata beslutsfattarna.
Dagens Industri har nyligen knutit till sig Per Schlingmann som krönikör. Kan han vara aktuell bland de sex krönikörer ni ska värva?
– Vi håller på att inventera vad som finns. Vi ska ha en ny krönika per dag. Per är en jättetrevlig och intelligent kille, men han har utvecklats till en floskelgenerator.
Så vilka krönikörer har du på din önskelista?
– Den listan får bara tomten se.
Hur ser du på Aftonbladets utveckling av sin debattsajt under ledning av Ehsan Fadakar?
– Jag följer den inte så noga. Alla håller på med debatt. Det kommer särskilt i valår. Det finns många som vill synas i de stora medierna. Där är det trångt. Vi har en mer konkret och jordnära debatt för dem som jobbar i välfärden.
Mats Edman har skaffat finansiellt utrymme till att expandera Dagens Samhälle på nätet.
Under 2013 ökade Dagens Samhälle intäkterna med 15 procent till 53 miljoner kronor.
Rörelseresultatet steg i fjol från 800 000 kronor till drygt 4 miljoner kronor, vilket jämfört med tidigare år är något av att skära guld. Rörelsemarginalen låg på 8 procent. Upplagan ökade från 26 600 till 28 700 exemplar, varav 24 000 är fullt betalande prenumeranter.
Rörelseresultatet steg i fjol från 800 000 kronor till drygt 4 miljoner kronor, vilket jämfört med tidigare år är något av att skära guld. Rörelsemarginalen låg på 8 procent. Upplagan ökade från 26 600 till 28 700 exemplar, varav 24 000 är fullt betalande prenumeranter.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...