SRV, som driver sophämtning och återvinning för och ägs av Södertörnskommunerna Botkyrka, Huddinge, Haninge, Nynäshamn och Salem, har med hjälp av reklambyrån Kärnhuset tagit fram devisen ”Peace, love och avfallshantering”. Den visas upp tillsammans med porträtt av sopgubbarna som gör jobbet. Kampanjen går på det kommunala bolagets sopbilar.

– Det var dags att göra nya skyltar. Då ville vi göra något som stack ut lite, säger SRVs kommunikationschef Maria Bäckbom.
Hon fortsätter:
– Vi ville lyfta fram våra sopgubbar som miljöhjältar och visa att vi är ett miljöföretag.
SRV lägger runt 400 000 på ta fram de nya skyltarna. Men då är också nästa kampanj färdigtryckt på baksidan så att det bara ska vara att vända skyltarna.
– Den kommer om några månader. Kommuninnevånarna kommer att kunna vara med och tävla. Det blir interaktivt, säger Maria Bäckbom hemlighetsfullt.

Riskerar ni att få konkurrens från andra aktörer, är det därför ni annonserar?
– Nej. Det är monopol. Det är inte aktuellt. Jag tror det förekommer konkurrens i Göteborg.