Efter en anmälan från Konsumentombudsmannen som huserar på Konsumentverket förbjuder Patent- och marknadsdomstolen företaget Ecoswes sätt att marknadsföra e-cigaretter.

Företaget har marknadsfört sina produkter på sin webbplats, i mejlutskick och på sin Facebooksida. Företaget anser att marknadsföringen borde vara tillåten i företagets egna kanaler eftersom konsumenterna sökt sig dit. Patent- och marknadsdomstolen tyckte annat och förbjuder Ecoswes metoder vid ett vite på en halv miljon kronor. Det ärförsta gången domstolen prövar marknadsföring av e-cigaretter på webben och i sociala medier.

Patent- och marknadsdomstolen anför tio punkter för sin fällande dom:

* Annonser i form av så kallade banners med påståenden som går utöver relevanta fakta om varan och dess egenskaper.

* Lovprisande formuleringar om de marknadsförda produkterna som sträcker sig längre än saklig information om varorna och dess egenskaper.

* Bilder som visar frukt, godis, glass och vanilj tillsammans med påfyllnadsbehållare och en person som röker en e-cigarett.

* Grafiska märken som väcker intresse och inte kan anses som saklig och neutral information, till exempel en citrusfrukt och en hand som gör tumme upp.

* Lovprisande recensioner och betygssättning i anslutning till produktbeskrivningen.

* Rea-påståenden som inte utgör ren prisinformation och lockar till köp.

* Påståenden om fri frakt knyts till köp över visst belopp, köp före en specificerad tidpunkt eller kräver att konsumenten vidtar en åtgärd för att sprida information om säljaren eller dennes produkter.

* Under köpprocessen tillhandahålla en funktion som visar vad andra kunder har köpt som konsumenten också skulle kunna vara intresserad av att köpa.

* Marknadsföra produkter via e-postutskick och på företagets Facebooksida eftersom Ecoswes produkter inte sålts i dessa kanaler och eftersom marknadsföringen haft en osaklig utformning.

* Använda namnet ”ecojuice” tillsammans med ett grönt löv i märkning av påfyllningsbehållare.