• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

06 Dec 2024

Julkalender lyfter kvinnligt entreprenörskap

Pr-byrån Studio Lemon vill med en julkalender, bestående av poddavsnitt, lyfta kvinnligt entreprenörskap. Idén föddes ur en frustration över att endast 1 procent av riskkapitalet i Sverige går till kvinnliga entreprenörer.

– Genom julkalendern, fylld med intervjuer med kvinnor från olika delar av näringslivet, vill vi lyfta fram förebilder och dela strategier som faktiskt fungerar, säger Sanna Bergling, kommunikationskonsult på Studio Lemon.

Hon tycker att det inte handlar om endast jämställdhet utan om en underutnyttjad affärsmöjlighet.

Kampanjens mål är att öka synligheten för kvinnliga entreprenörer, inspirera fler kvinnor att ta steget och våga satsa på sina affärsidéer, belysa och minska obalansen i riskkapitalfördelningen, och även att bidra till Musikhjälpen.

Varje avsnitt blir ett verktyg för andra kvinnor att våga satsa och stärka sitt strategiska tänkande inför 2025, är det tänkt.

Hur kommer kommunikationen att ske under projektet?
– Främst genom podcastavsnitten i julkalendern, kompletterat med stark närvaro i sociala medier och genom deltagarnas egna kanaler.

För att delta i tävlingen behöver man skänka pengar till Musikhjälpen, och julklappen som man sedan har chansen att vinna innehåller bland annat affärsutveckling från mentorer, investeringstips, nätverksmöjligheter, en utställningsplats på en prestigefylld mässa, hjälp med influencer marketing, poddinspelningar, lunch i riksdagen, nysläppta böcker, unika upplevelser och mer.

Vad är det förväntade resultatet av detta arbete?
– Målet är att fler kvinnliga entreprenörer vågar ta plats, pitcha sina idéer och få tillgång till kapital. För investerare innebär det möjligheten att upptäcka en underutnyttjad marknad med stor tillväxtpotential.

Sanna Bergling hoppas även på konkreta förändringar och att debatten om ett jämställt näringsliv leder till verklig handling.

Projektet avslutas den 20 december och Sanna Bergling hoppas på ett återkommande event.

– Vi vill fortsätta skapa en plattform där kvinnliga entreprenörers röster får höras och inspirera till förändring.

Hur finansierar ni julklappen?
– Julklappen består av generösa bidrag från de medverkande entreprenörerna.

entreprenörer som deltar i kalendern
Helena Samsioe
Susanne Najafi
Pingis Berg-Hadenius
Felicia Aveklew
Elisabeth Thand Ringqvist
Anna Serner, styrelseproffs
Sara Rywe
Elin Erkenswick
Ann-Sofie Forsmark.
Amanda Thorén
Nadia Wallin
Hanna Sweijer
Golnaz Hashemzadeh Bonde
Johanna Dolk

 

Vendela Burman

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-14, 12:53

Lasse Åberg fixar banankontakt med unga för Del Monte

Den internationella livsmedelsjätten Del Monte testar om en 85-årig Lasse Åberg kan få unga att äta mer frukt i Sverige.

kampanj
2025-09-29, 12:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-09-23, 05:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-06-26, 12:55

Kampanjar med hundkött i Almedalen

Aktivister bjuder på smakprov av ”hundkött” från Gotlands ekologiska hundfarm.

almedalen 2025kampanj
2025-06-26, 10:51

Tiktok kör svensk sommarkampanj

Tiktok kampanjar om hudcancer och solsäkra vanor.

kampanj
2025-06-25, 10:22

Almedalen får välbefinnandekarta

En karta ska guida till platser som främjar välbefinnande mitt i Almedalsbruset.

almedalen 2025kampanj
2025-06-25, 10:05

ChildX groomar politiker i Almedalen

Barnrättsorganisationen ChildX kör grooming-kampanj i Almedalen.

almedalen 2025kampanj
2025-06-13, 07:33

Visita och Företagarna matkrigar i Almedalen

Besöksnäringens branschorganisation Visita och organisationen Företagarna går till attack mot en gemensam fiende under Almedalsveckan.

almedalen 2025kampanjopinionsbildning
2025-06-02, 12:22

Folksam tar fram ny kommunikation – vill bli enklare

Försäkringsbolaget Folksams inhousebyrå har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept.

Casekampanj
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025
  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Ebba Busch (kd) stuvar om bland statssekreterarna
  • SD och M får bassning av Integritetsskyddsmyndigheten

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram