
I ett pilotprojekt i Skärholmen hjälper den japanska tobaksjätten JTI organisationen Håll Sverige Rent med att få gatorna fria från fimpar med hjälp av nudging.
Tanken är att med hjälp av skyltar, klistermärken och informationsmaterial ska påminna rökare om att fimpa på rätt ställe. En del av kampanjen är att butikskedjan Direkten ska distribuera ut 9 000 specialdesignade fickaskkoppar till cigarettköpare.
– Vi börjar i liten skala och tittar på ett område. Sedan sak vi analysera resultatet. Faller det väl ut hoppas vi kunna expandera ut till flera delar av landet, säger Nahir Aslan, kommunikationschef för JTI.
Vad är fördelen för er att var med i detta?
– Fördelen för oss alla är att vi får ett rent Sverige. Det vill vi lika mycket som Håll Sverige Rent.
Även tobaksjätten PMI driver ett projekt med Håll Sverige Rent, dock riktat till restaurangerna.
– Vi sneglar inte på dem. Detta är helt frikopplat, säger Nahir Aslan.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...