Kampanjen, som kallas ”IOGT-NTO överallt!” och pågår mellan 16 och 25 november, är en del av nykterhetsorganisationens övergripande målsättning att värva 4 000 nya medlemmar under 2012. Hittills har målet uppnåtts till 3 350 värvats.
Tanken är också att uppmuntra lokalföreningarna är att bli mer synliga i samhället och under kampanjveckan kommer IOGT-NTO-medlemmar att värva medlemmar på exempelvis bibliotek och marknader.
IOGT-NTO gjorde en liknande kampanj under en helg i maj. Då värvades omkring 70 nya medlemmar, vilket också är målsättningen för höstens kampanj.
– Då fanns ett stort intresse från föreningarna och många blev pushade och peppade att synliggöra verksamheten även utanför de egna lokalerna, säger Robert Lindh som är ansvarig för organisationens medlemsvärvning.
Hur har Överallt-kampanjen gått hittills?
– I fredags fick jag höra att det två föreningar som värvat sammanlagt fem nya medlemmar. Men det är helheten som är viktig, att vi ska synas mer och att föreningarna blir motiverade att komma ut fler gånger när de märker att det är kul.
Hur har uppslutningen från medlemmarna varit?
– Just nu är ett femtiotal föreningar ute men det ramlar in nya anmälningar hela tiden. Det är svårt att säga exakt hur många medlemmar som är ute och värvar, men det handlar nog om närmare 200 personer.
Hur går värvningen till rent praktiskt, vad erbjuder ni?
– Ett medlemskap. Sedan får man välja själv hur engagemanget ska se ut. Vi har ju nykterheten i som krav för medlemskapet och det är viktigt att vara tydlig med det, våra medlemmar ska inte dricka något som är starkare än lättöl. En del vill vara med i föreningsverksamheten och andra vill stötta nykterhetsfrågan och bidra till en starkare samhällsopinion för fler drogfria platser.
Vad kostar kampanjen?
– Inte så mycket, på många håll ingenting alls. Vi uppmanar föreningarna att befinna sig på platser där de inte behöver betala.
IOGT-NTO har omkring 32 000 medlemmar och drygt 800 lokalföreningar.
Oscar Örum