• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

20 Nov 2012

IOGT-NTO ska värva medlemmar – överallt

Kampanjen, som kallas ”IOGT-NTO överallt!” och pågår mellan 16 och 25 november, är en del av nykterhetsorganisationens övergripande målsättning att värva 4 000 nya medlemmar under 2012.

Kampanjen, som kallas ”IOGT-NTO överallt!” och pågår mellan 16 och 25 november, är en del av nykterhetsorganisationens övergripande målsättning att värva 4 000 nya medlemmar under 2012. Hittills har målet uppnåtts till 3 350 värvats. 
 
Tanken är också att uppmuntra lokalföreningarna är att bli mer synliga i samhället och under kampanjveckan kommer IOGT-NTO-medlemmar att värva medlemmar på exempelvis bibliotek och marknader. 
 
IOGT-NTO gjorde en liknande kampanj under en helg i maj. Då värvades omkring 70 nya medlemmar, vilket också är målsättningen för höstens kampanj. 
 
– Då fanns ett stort intresse från föreningarna och många blev pushade och peppade att synliggöra verksamheten även utanför de egna lokalerna, säger Robert Lindh som är ansvarig för organisationens medlemsvärvning.
 
Hur har Överallt-kampanjen gått hittills?
– I fredags fick jag höra att det två föreningar som värvat sammanlagt fem nya medlemmar. Men det är helheten som är viktig, att vi ska synas mer och att föreningarna blir motiverade att komma ut fler gånger när de märker att det är kul. 
 
Hur har uppslutningen från medlemmarna varit?
– Just nu är ett femtiotal föreningar ute men det ramlar in nya anmälningar hela tiden. Det är svårt att säga exakt hur många medlemmar som är ute och värvar, men det handlar nog om närmare 200 personer. 
 
Hur går värvningen till rent praktiskt, vad erbjuder ni?
– Ett medlemskap. Sedan får man välja själv hur engagemanget ska se ut. Vi har ju nykterheten i som krav för medlemskapet och det är viktigt att vara tydlig med det, våra medlemmar ska inte dricka något som är starkare än lättöl. En del vill vara med i föreningsverksamheten och andra vill stötta nykterhetsfrågan och bidra till en starkare samhällsopinion för fler drogfria platser. 
 
Vad kostar kampanjen?
– Inte så mycket, på många håll ingenting alls. Vi uppmanar föreningarna att befinna sig på platser där de inte behöver betala. 
 
IOGT-NTO har omkring 32 000 medlemmar och drygt 800 lokalföreningar. 
 
Oscar Örum 

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-12, 11:01

Tre journalister in i juryn för Spinn 2026

UPPDATERAD. Pr-byråernas organisation Precis har utsett en 13-individer stark jury för utmärkelsen Spinn. Juryn innehåller denna gång tre journalister.

Branschpr
2025-11-03, 13:46

Mixat intresse när Stegra bjuder riksdagen på middag

Gröna stålbolaget Stegra bjuder tre utskott på middag i morgon, tisdagen 4 november. Det bjuds på ”dryck och enklare mat”. Det pratas på sina håll om en bojkott mot tillställningen.

lobbyingpolitikpr
2025-10-31, 06:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 10:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 07:52

NOVUS/LENNOX: Politiska budskap ska främst locka väljare

Pr-byrån Lennox tänker göra ett antal opinionsmätningar fram till valet 2026. Den första är tänkt att reda ut hur väljarna ser på politikernas budskap.

opinionsundersökningprval 2026
2025-10-07, 00:18

Precis tycker till om remisserna till lobbyregistret

Betänkandet stärkt insyn i politiska-processer, föreslog bland annat att ett lobbyregister ska införas där alla som påverkar politik tre gånger per så ska redovisa sina kontakter med politiska kontakter. Hampus Brynolf, vd för pr-byrån Intellecta, driver frågan för byråernas organisation Precis, som helt underkänner förslaget. Han har gått igenom remissinstansernas skrivelser.

pr
2025-10-03, 09:42

Rud Pedersen-byrå byter namn och tar in tungviktare

Byrån Rud Pedersen Communication byter namn och tar in två seniora rådgivare.

arbetarrörelserpr
2025-10-03, 08:09

New Republic byter chef

Efter 1,5 år avgår pa-byrån New Republics managing partner.

arbetarrörelserpr
2025-09-24, 08:24

Paritee köper irländskt för närvaro i Bryssel

UPPDATERAD. Byråkoncernen Paritee, som bland annat driver Geelmyuden Kiese, köper in sig i en irländsk pa-byrå, inte minst för att få igång ett nav i Bryssel.

Affärerpr
2025-09-21, 20:00

PR-veteran avliden i olycka

En av branschens mest kompetenta och erfarna pr-rådgivare har avlidit.

arbetarrörelserpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • Sara Skyttedals nya jobb

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram