DJ Battle startades 2009 av Mathias Kallio på Dagens Media. Succén blev total när Moderaternas dåvarande kommunikationschef Per Schlingmann senare på kvällen tillsammans med det dåvarande landstingsborgarrådet Filippa Reinfeldt äntrade dj-båset på Burmeister.

Under åren har DJ Battle flyttat till Kallis och blivit allt mer kommersialiserat med försäljning av sponsorskap, biljetter och drinkbord. De har blivit allt svårare att locka politiker till att delta i arrangemanget.

Dagens Media förvärvades av Bonniers News, som inte har varit lika pigga på arrangemanget.

Förra året arrangerade pr-byrån Assefa för första gången DJ Battle med Dagens Media som mediapartner. Men tillställningen fick skarp kritik för att DJ Battle genomfördes precis som planerat kvällen efter att Almedalens första terrordåd med dödlig utgång inträffat några hundra meter bort.

I år ställs DJ Battle in.

–  Vi har tillsammans med Wisby Weranda kommit överens om att låta DJ Battle vila i år. Det är ett samstämmigt beslut mellan flera parter. Vi ser fram emot att komma tillbaka nästa år”, säger Matilda Harar projektledare på Assefa.