– Jag har jobbat mycket med kommunikation och kommunikation i digitala kanaler. Men jag kände att jag ville jobba med något som har, för mig, ett starkare eller större innehåll. Istället för kommersiella budskap ville jag faktiskt jobba mer ideologiskt. Därför bestämde jag mig för politiken, säger han.
Det var den 1 november ifjol som Joakim Wallerstein började på Sverigedemokraternas riksdagskansli.
Närmast kom han från pr-byrån Strandberg Haage där han varit de senaste två åren. Joakim Wallerstein har också jobbat på olika modeföretag som Acne och Happy Socks.
På Sverigedemokraterna jobbar han främst med att utforma partiets kampanjer och att se över partiets kommunikation på ett övergripande plan. Joakim Wallerstein driver också partiets Facebook-sida som på knappt sex månader, sedan han tillträtt, har ökat i antal likes med nästan 30 procent.
– Vad vi gjort har egentligen varit att anpassa oss efter formatet. Vi jobbar väldigt kortfattat med våra budskap, jobbar med ingresser och har löpande uppdateringar. Plus att vi svarar på folk när de ställer frågor. Vi jobbar tätt också med bilder och enkel grafik kopplat till dagsaktuella händelser. Antingen om det är saker vi gjort eller kommenterar kring vad andra gör, sager han.
En längre intervju med Joakim Wallerstein finns i senaste utgåvan av Veckans Brief.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

