
– Det här ändra helt spelplanen. Vi får sätta våra förhoppningar och lit till EU-kommissionen medan medlemsländerna och EU-parlamentet bromsar klimatarbetet, säger han och lägger till.
– Det man hade räknat med att det skulle komma bordläggs, medan det som har fattats beslut om kommer men blir försenat.
EUs stora klimatprogram Fit for 55 och där EU ska vara världens första klmatneutrala zon år 2025 ligger kvar, som Mattias Goldmann tolkar det.
– Men jag är orolig över de beslut längs vägen som företag hade räknat med och intecknat och redan börjat jobba efter. Jag lider med de duktiga företag som redan har tagit till sig CSRD (EUs regler för hållbarhetsredovisning) och nu får se konkurrenter som vilat sig i form och släpat efter skratta hela vägen till banken. Vi får se en utveckling av first mover disadvantage där det lönar sig att försova sig och fördröja.
När det gäller CSRD kommer EU att vara ”långt mindre pådrivande”, tror Mattias Goldmann.
– Och jag räknar med urholkningar och förseningar.
Mattias Goldmann jublar inte heller över utkastet till EUs nya bilpolitik.
– Det blir lättnader (för klimatomställningen), men det blir som att kissa i byxan och det försämrar vår konkurrenskraft mot Kina som rusar fram i sin omställning.
Mattias Goldmann nämner även det sänkta tempot för minskningen av fria utsläppsrätter. Men han tror ändå att EUs klimatomställning löper vidare.
– Det som egentligen händer är att omställningstakten dras ner. Men riktningen har och de grundläggande förutsättningarna har inte ändrats. Jag ser inget om att vi inte ska hålls Paris-avtalet eller lämna det. Det finns ingen Trump-anda, men i vissa fall en längtan efter regeländringar och en önskan om att få lätta på gasen.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...