JCDecaux´s klimatarbete syftar till att ta ansvar för vår del i kedjan samtidigt som vi vill uppmuntra mediebranschen att göra samma sak och ta ett större ansvar för sin del.

Det är förvånande att Greenpeace kritiserar när ett företag väljer att öppet redovisa utsläppen per kampanj. Vi hoppas istället att Greenpeace kan driva på för ett större klimatansvar i branschen i stort.

Transparens och öppen redovisning av klimatavtryck är ett viktigt steg för att aktivt kunna arbeta med att minska vår miljöpåverkan. Det är också den öppna redovisningen som är budskapet i vår kampanj som går i branschpress. Alla beräkningar av vårt klimatavtryck finns att hämta hos den oberoende auditorn (www.climatepartner.se)

JCDecaux tar fullt ansvar för det vi säljer till våra kunder, det vill säga själva mediekampanjen, och det är självklart att vi inte kan ta ansvar för utsläppen som våra kunder eller deras samarbetspartners skapar i sina led. Vi har aldrig påstått något annat och Greenpeace har missförstått detta. Vi redovisar klimatavtryck i distributionen av medieköpet och inte vår kunds produktion av reklam eller den försäljning hos kunden som reklamen potentiellt skapar.

Vi kommunicerar också tydligt att det är kundernas kampanjer som går hos JCDecaux som blir klimatneutrala genom att vi arbetar aktivt för att minska utsläppen och klimatkompensering.

Vi tar ansvar för vår del i kedjan.

Vi som bolag är väldigt stolta över vårt hållbarhetsarbete. Vi har minskat vår klimatpåverkan med 70 procent sedan 2012 och har som mål att ytterligare halvera dagens utsläpp till 2030. Vi vill gärna se att reklambranschen halverar sina utsläpp varje årtionde.

Greenpeace borde istället uppmuntra fler i mediebranschen att beräkna och öppet redovisa sitt klimatavtryck och att sätta halveringsmål. Då kan vi ta det första stegen åt rätt håll.

Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux