Greenpeace sågar JCDecaux ”klimatneutrala” kampanjer

”Vi är stolta över att kunna garantera samtliga våra kunder att ett köp hos oss alltid är 100 procent klimatneutralt. Att redovisa utsläppen per kampanj går helt i linje med vår ställning att alltid vara helt transparenta ut mot kund. Man ska veta vad man köper och vilken påverkan det har på miljön och man ska känna sig trygg med att alla avtryck kompenseras”, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, i ett pressmeddelande.
Klimatredovisningen ska redovisa koldioxidutsläpp per reklamskyltsenhet och i det ingår tryck och frakt av affischer, transporter ut till skyltarna, el och belysning under kampanjens gång, el för trycket av affischerna, pappersförbrukning, affischering, avfallshantering, datakapacitet och administration.
Komm ger tummen upp:
”All förändring börjar med kunskap. Att JCDecaux nu hjälper till så att vi faktiskt kan räkna fram klimatavtrycket för en mediekanal är en mycket bra början och ett av flera inspirerande initiativ. Att JCDecaux dessutom kompenserar för det avtryck kampanjen faktiskt orsakar är berömvärt”, kommenterar Helena Westin, ordförande för Komm, i JCDecaux pressmeddelande.
Gustav Martner, talesperson på Greenpeace, är inte imponerad:
– JCDecaux kan ju inte ta ansvar för utsläppen som annonsörerna, exempelvis SAS, gör. Bara för att JCDecaux skickar pengar till klimatkompensation för själva reklamtavlans påverkan och säger att man är 100 procent klimatneutrala, är ju varken kampanjens effekt eller reklamtavlan i sig klimatneutral, säger han.
Gustav Martner drar sig till minnes att Konsumentverket har tagit Arla till Marknadsdomstolen för sitt sätt att använda begreppet ”nettonoll”.
– ’Klimatneutralt’ som JCDecaux använder är nästan värre. Jag skulle vara försiktig med att helhjärtat stötta detta om jag hade varit Komm.
Handlar det om greenwashing?
– I nästa alla andra sammanhang som JCDecaux pratar om kampanjers effekt och påverkan så är försäljningseffekt, men här är det plötsligt hur lysröret i reklamtavlan påverkar världen som är deras fokus. Denna plötsliga fokusförflyttning är inte tydlig för den som ser JCDecauxs annonser hos till exempel Resumé, så jag skulle säga att det är vilseledande, ja.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.