Entreprenörsbloggen är en del i marknadsföringen av SEBs “Enkla firman”, som riktar sig till småföretagare.
Genom bloggen ska SEB kommunicera mot och skapa uppmärksamhet hos småföretagare inom mode och design.
– Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att nå ut till våra potentiella kunder. Vi har sett att det finns en stor andel intresseföretagare som brinner för en idé och som behöver ett företag för att kunna leva på sitt intresse, säger Lotta Hammarberg, marketing campaign manager SME på SEB.
Till sin hjälp tar de modebloggaren Elin Kling, som ska vara ambassadör för bloggen och ska medverka i intervjuer.
Samtidigt som SEB skickade ut pressmeddelandet om Entreprenörsbloggen höll Google en pressträff tillsammans med Företgarna, Posten, Telenor och Binero, och där de presenterade en stor satsning riktad till småföretagare.
Enligt Lotta Hammarberg är det dock en slump.
– Det finns inget medvetet samband, men frågan är ju aktuell. Kampanjen “Det ska vara enkelt att driva eget” är en fortsättning av vårens kampanj, dock med nyheten entreprenörsbloggen, som är ett test att nå ut till en ny målgrupp på ett nytt sätt.
Ardalan Samimi