![](https://dagensopinion.se/wp-content/uploads/2024/12/Tore-Asen-Oscar-Stark.jpg)
Med tävlingen Gerillaägget vill Oscar Stark, som driver Berlingo Media, och Tore Åsén, konsult på Redgert, råda bot på en brist de ser med Guldägget.
– De har haft en stor kategori för alternativa media med fantastiska bidrag. Men den har inte funnits på tio år. Guldägget hävdar att det var brist på bidrag, men nu ser vi att kreativiteten ökar med massor av fina kampanjer, säger Oscar Stark.
Gerillaägget får från start fem kategorier:
* Viralitet – ”kampanjer som nått virala höjder organiskt under det gångna året”.
* Kreativ OOH – ”för kreativa utomhuslösningar i alla dess former”.
* Mod – ”bidrag som tagit ställning och vågat sticka ut”.
* Bang for the buck – ”för kampanjer som lyckats nå stor exponering med små medel”.
* Årets kampanj – ”för den kampanj som bäst visat på banbrytande kreativitet”
Det ska inte kosta något att lämna in bidrag.
– Alla kan var med det finns ingen ursäkt, säger Oscar Stark.
Vem ska lämna in bidrag?
– Allt från byråer till direktkunder, i praktiken an det vara restaurangen på hörnet. Skillnaden med oss är att du inte behöver ha den största byrån och kampanjbudgeten, vi är mer inkluderande. Det är hela tanken.
En jury ska utses, där även Oscar Stark och Tore Åsén ska ingå.
– Vi kommer även att ha människor som är utanför branschen med i juryn, vanliga människor.
Även en gala planeras. Men platsen är inte bestämd.
– Det återstår att se, men man kan förvänta sig något annorlunda.
Kanske kommer ni att hålla galan på samma dag som Guldägget?
– Absolut.
Hur ser ni egentligen på Guldägget?
– Det är en jättebra och fin tävling. Nu gör vi en rolig tvist och för in de kategorier som vi tycker borde prisas. Vi har ingen anmälningsavgift och blir inte exkluderande för exempelvis unga kreatörer på Berghs. Och vi har inte bara nördiga reklamare i juryn.
Hur vet vi att detta inte bara är en gerillakampanj för era byråer?
– Det vet man aldrig… det är faktiskt en seriös tävling och det kommer man att se när den blir av. Det här är en motkraft, vi känner oss missplacerade och det löser vi genom att skapa en tävling på riktigt.
Hur definierar du gerillamarknadsföring?
– Något som är oväntat och ofta med en lägre budget, något som chockerar.
Utvalda kategorier
![Rolf van den Brink](https://dagensopinion.se/wp-content/themes/do/assets/img/rolf.jpg)
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.