Geelmuyden Kiese mejlar kunderna – vill outa dem
Normalläget i Sverige är att kunderna berättar vilken pr-byrå de anlitar. Annars tiger byrån om detta, med några få undantag som Westander och New Republic, som publicerar sin kunder på sajterna.
Nu kontaktar Geelmuyden Kiese sina kunder MED FRÅGAN om byrån får lägga upp kundens namn på hemsidan
Normalläget i Sverige är att kunderna berättar vilken pr-byrå de anlitar. Annars tiger byrån om detta, med några få undantag som Westander och New Republic, som publicerar sin kunder på sajterna.
Nu kontaktar Geelmuyden Kiese sina kunder MED FRÅGAN om byrån får lägga upp kundens namn på hemsidan.
– Öppenhet är ett av byråns ledord. Vi uppmuntrar kunderna till öppenhet och transparens. Då är det naturligt att vi också är öppna våra samarbeten, säger Janna Sundewall, vd för Geelmuyden Kiese i Sverige.
Hans Geelmuyden, grundare av Geelmuyden Kiese, vill i Norge skapa ett nytt regelverk för större öppenhet om vilka byråer och kunder som samarbetar.
De större pr-byråernas organisation Precis har en generalsekreterare som heter Kaj Flick. Han är inte imponerad över Geelmuyden Kieses öppenhetsgiv.
– Det är kundens privilegium att välja om man vill avslöja sina underleverantörer eller ej, säger Kaj Flick, till reklambranschtidningen Resumé.
– Säger våra kunder nej respekterar vi det, säger Janna Sundewall.
Hon tycker debatten är överdriven.
– Redan nu ligger ju case (praktikfall) för de flesta av våra kunder på vår sajt. I många fall har vi också skickat ut pressmeddelande när vi började samarbeta med kunderna.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.