Sedan 11 september har Dagensmedia.se huserat bloggen Kampanjbarometern som fokuserar på pr-spelet inför det amerikanska presidentvalet i november. Bloggen skrivs av Signhild Petrén och Tove Mellgren, som båda är pr-konsulter på byån Geelmuyden Kiese.
– Vi jobbar aktivt med att ta in fler externa bloggare. Kampanjbarometern handlar om att vi vill ha en bevakning av det amerikanska valet, säger Fredrik Svedjetun som är chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Media.
Signhild Petrén säger att hon och kollegan Tove Mellgren sedan länge hade bestämt sig för att skriva om valet.
– Så vi pitchade in idén till Dagens Media och de tyckte att bloggens tema passade in bra i deras bevakningsområde.
Enligt Signhild Petrén innebär det en extra skjuts för konsultduon att ligga på en branschtidning.
– Det är roligt att Dagens Media vill ha vår blogg på deras hemsida. Eftersom vi främst är intresserade av mediebilden av valet och de underhållande pr-utspelen är Dagens Media en bra kanal.
Är det ett sätt att bygga era varumärken som konsulter?
– Som kommunikationskonsult är det oundvikligt att inse att de är positivt att synas i bra sammanhang, men vi drivs främst av ett stort intresse för amerikansk politik, säger Signhild Petrén.
– Som kommunikationskonsult är det oundvikligt att inse att de är positivt att synas i bra sammanhang, men vi drivs främst av ett stort intresse för amerikansk politik, säger Signhild Petrén.
Geelmuyden Kiese använder också bloggen i sin marknadsföring av byrån på den egna sajten.
Fredrik Svedjetun tycker det är en ”win-win-situation” som ger innehåll till tidningens sajt.
Hur ser du på att två pr-konsulter från samma byrå får det utrymmet på er sajt?
– Jag ser inga som helst problem med det. säger han.
Hur ser dealen ut?
– Det är ingen deal på det sättet, de bloggar frivilligt hos oss. Jag tror inte att det är några pengar inblandade, säger Fredrik Svedjetun.
I det första blogginlägget som skrevs 11 september anger Signhild Petrén och Tove Mellgren att de till vardags är pr-konsulter på Geelmuyden Kiese. I de följande 24 inläggen nämns det emellertid inte alls.
Fredrik Svedjetun säger att Dagens Media ska se över saken.
– Jag tycker att det ska framgå tydligt att de är pr-konsulter. Jag tror att det är någon teknisk grej som inte fungerar.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
IR-ansvarig till Academedia
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...