Priset går till den aktör som effektivast har fört ut sitt budskap under Almedalsveckan.
Juryn beaktar särskilt innovativa metoder och tillvägagångssätt.
De fyra finalisterna utan rangordning är:
* Sodexo – drev frågan om sjukhusmat genom att koka och bjuda på den.
* Make Democracy Great Again – satte agendan för vad Almedalen borde handla om – demokrati och lanserade även en fri demokratiutbildning.
* Oxfam – tog en slående installation till Almedalen för att få upp frågan om ökade klyftor.
* Operation AID – visade hur verkligheten ser ut i Ukraina och vilken skillnad stöd gör.
Vinnaren tillkännages torsdag 26 juni 2024 klockan 13 utanför Biblioteket i Visby.
Årets Aktivering delas ut av Dagens Opinion i samarbete med The Swedish Thing.
juryn för Årets aktivering i Almedalen
Joanna Abrahamsson, kommunikationschef, IF Metall
Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion, ordförande
Niclas Karnhill, pr-chef, Lantmännen
Roshanak Fatahian, kund och DEI-chef på Nord DDB
Mattias Rådström, presschef, Saab
Julia Klinte, partner, Downtown Advisors
Joakim Trovik Johansson, rådgivare, The Swedish Thing
Jessica W Sandberg, pr-expert, Besvärlig sedan 1977
Ida Östensson, generalsekreterare, ChildX
Malin Otterström, kommunikationschef, JCDecaux
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...