Den 3 maj släpps den första pucken i hockey-VM som i år spelas i Stockholm och Helsingfors, där 16 lag tävlar om världsmästerskapet. De svenska matcherna, liksom finalerna, kommer äga rum i Ericsson Globe Arena i Stockholm. VM-organisationen siktar på att skapa en ”folkfest” och anlitar pr-byrån Friends Agenda, som ska utveckla eventet ur ett sponsrings- och marknadsperspektiv.
Uppdraget går ut på att bland annat utforma och paketera olika biljettformer och driva försäljningen, samt att skapa strategiska partnerskap.
– Målet är att fylla arenan, det är det vi jobbar mot. Det blir också väldigt konkret hur väl vi lyckas, eftersom det handlar om försäljning, säger Friends Agendas vd Sara Morge.
Ansvarig för uppdraget är eventexperten Josef Lindenryd, som värvades av byrån i början av februari som en del i strategin att bredda byråns kompetens och erbjuda rådgivning inom bland annat event och sponsring.
– Förutom det här uppdraget ser vi att det finns ett stort intresse när det gäller att hjälpa kunderna aktivera sitt sponsorskap och hitta samfinansiering till olika evenemang. Det här är det första uppdraget, men vi har ganska många fler på gång, säger Sara Morge.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...