• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

07 Dec 2010

Förpackningstörst lyfter pappersindustrin

Om Tetra Paks uppfinning lanserades i början av 50-talet med syftet att slå ut glasflaskan, handlar det i dag om att ta marknadsandelar från plastförpackningar. Klimatfrågan gynnar pappersförpackningar som till skillnad från plast bygger på förnyelsebara råvaror.

Om Tetra Paks uppfinning lanserades i början av 50-talet med syftet att slå ut glasflaskan, handlar det i dag om att ta marknadsandelar från plastförpackningar.
Klimatfrågan gynnar pappersförpackningar som till skillnad från plast bygger på förnyelsebara råvaror.
Den som surfar in på de anrika svenska pappersbrukens hemsidor, hittar inte bilder på fabriker med rykande skorstenar utan bilder på fotomodeller och lyxiga förpackningar. Så kräver också konsumenterna allt mer exklusiva förpackningar.
Inom kort lanserar exempelvis Billerud en produkt kallad 3D-papper. Det rör sig om ett förpackningsmaterial som ska göra det möjligt att gjuta papper i samma former som plast.
Förpackningarna får en allt viktigare roll när prislappen ska sättas på en vara. När videokassetterna lanserades, såldes de i exklusiva förpackningar som skulle skänka status över inköpet. Idag, om de säljs alls, är förpackningen borta. Förpackningarna står allt mer som bärare av en varas värde ut i butik.

– Lidl använder mycket tryckta, exklusiva förpackningar när de ställer upp varor i butikerna medan Ikea känner att de behöver ha en brun förpackning för att det ska se billigt ut. Det är inte helt enkelt att veta vad kunderna vill ha, säger Magnus Renman, utvecklingschef på SCA Packaging.
För säkerhets skull har företaget byggt ett helt designcenter i Bryssel där kunderna ska kunna skräddarsy sina förpackningar. Allt för att slåss om de 100-200 nya förpackningslösningar som förpackningskunderna efterfrågar. Varje dag.
Bidrar till den starka efterfrågan på förpackningar gör också den ökade mjölkkonsumtionen i länder som Kina. Samtidigt minskar efterfrågan på tidningspapper med 2 procent per år i Västeuropa på grund av att tidningsläsandet sjunker till förmån för internet.
– Jag tror på en tillväxt för den svenska förpackningsindustrin även nästa tio år i Västeuropa. Bland annat kan Kina och Indien vara växande marknader för våra företag. Det handlar inte om någon dramatisk tillväxt, men bättre än den årliga minskningen på tidningspapper, säger Christer Larsson, Förbundsekonom på Pappers.
Han anser att svensk förpackningsindustrin har tagit marknadsandelar under lågkonjunkturen
– Förpackningsindustrin gick ner ungefär tio procent under det första halvåret 2009. Men tappet i Europa har varit större, 13 procent. Så vi tar lite marknadsandelar.
Den svenska förpackningsindustrin har investerat i ny utrustning och det gynnar branschen i dag, berättar Christer Larsson.

– Industrin har under ett antal år investerat ganska bra. Industrierna som det har investerats mest i har det lägsta kostnaderna. Vi har inte alls haft samma varsel i den här lågkonjunkturen. Vi är slimmade och effektiva.

Christer Larsson kastar ändå in en brasklapp.

– Ska man var något pessimistisk, ser vi att en del av våra internationella företag bygger upp kapacitet närmare kunderna i Kina, Indien och Sydostasien där exempelvis mobiltelefoner förpackas.

Och skulle förpackningskunderna svika finns det hopp om nya papperskunder.

– En av våra största order förra året kom från kund som beställde papper för digitalt tryck.
Pappret ska användas av konsumenter som vill trycka ut sina foton från datorn. Området fanns över hudtaget inte för några år sedan, säger Staffan Sjöberg, presschef på Iggesund.

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Storteman

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2018-07-16, 08:58

AKB startar AB

Bolaget, som har registrerats heter Anna Kinberg Batra AB och ska ”bedriva rådgivning och konsulting inom politik, kommunikation, media, ledarskap, organisation och företagsledning, bokskrivande samt bokförsäljning, föreläsning, utbildning och kapitalförvaltning”.

prStor
2018-07-11, 04:02

GFK under 200 miljoner

GFK, som stadigt har omsatt över 200 miljoner kronor i Sverige, minskade under 2017 omsättningen med 5,6 procent till 191 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade från 16,9 till 3,3 miljoner kronor. GFKs rörelsemarginal sjönk från 8,3 till 1,7 procent. GFK minskade på personalstyrkan från 103 till 90 snittanställda.

politikStor
2018-07-05, 14:36

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

En man har anhållits i Visby misstänkt för misshandel med hatbrottsmotiv mot Camilla Wagner, som driver jämställdhetsbyrån Klara K under onsdag kväll. Hon blev attackerad efter att ha filmat och ställt frågor till en NMR-medlem angående en stöld av en regnbågsflagga.

politikStor
2018-06-18, 14:42

The North Alliance blir norskt

Köpare är det norska riskkapitalbolaget Norvestor, som köper bland annat hela Capmans innehav. Efter affären äger Norvestor 60 procent av The North Alliance. Resten ägs av ledningen och medarbetare på byråerna.   Norvestor äger främst industriföretag inom oljeindustrin men även det svenska martechbolaget Apsis. Rådgivare i affären var GP Bullhound.  

prStor
2018-06-05, 05:53

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Undersökningen genomfördes 27 april till 29 maj med 4 632 svarande, vilket motsvarar 51,7 procent i svarsfrekvens.   Enligt undersökningen skulle ett val i maj månad ge regeringspartierna (S och MP) 32,6 procent av rösterna. Allianspartierna (C, L, M, KD) skulle plocka hem 38,6 procent. Dock leder dagens regeringsunderlag, det rödgröna blocket (S+M+MP) med totalt 40 procent. Dessutom ligger

Storundersökningar
2018-05-23, 06:13

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Utgångspunkten för koalitionen är Scanias studie "The Pathways Study: Achieving fossil-free commercial transport by 2050”. Studiens ska visa att det är möjligt att nå fossilfritt inom tunga transporter inom tidsramen för Parisavtalet.   – En av teserna i studien är att det kommer att behöva ske omedelbart och snabbare än vi sett någonsin tidigare, säger Karin Hallstan, pr-chef på Scania, och lägger till:

lobbyingStor
2018-05-07, 15:19

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Facebooks tredje datacentral i Luleå blir på 50 000 kvadratmeter och ska vara i drift tidigt 2021. Utbyggnaden av en tredje byggnaden innebär att Facebook har investerat totalt 8,7 miljarder kronor i regionen.

prStor
2018-04-25, 05:48

Aller köper Narva

– Vi uppvaktade dem. Vi tycker att Narva har en fin och bra verksamhet och samtalen har pågått en längre tid. Vi ville dejta. Sedan uppstod tycke, säger Anders Rask, chef för byrånätverk och strategi på Aller media.

prStor
2018-04-25, 04:52

Diplomat köper Strateg

Strateg har 50 medarbetare och ska vara den största kommunikationsbyrån i Mellansverige, enligt pressinformation från Diplomat. På byrån finns fyra team med kreatörer, projektledare och uxare.   Affären innebär att Diplomatgruppen får 110 medarbetare. Pro forma hamnar nettoomsättning på cirka 140 miljoner kronor och byråintäkten på runt 100 miljoner.

prStor
2018-04-24, 00:00

Nepa över 200 miljoner

Nettoomsättningen ökade med 15,6% till 213 (184) miljoner kronor. Dock gick Nepa med en förlust på -19,8(0,5) miljoner kronor. Personalstyrkan ökade från 187 till 238.   Under det fjärde kvartalet 2017 ökade omsättningen med 11 procent till 61 miljoner kronor. Rörelseresultatet var positivt, 0,9 miljoner kronor. 

Storundersökningar
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram