Vänsterpartiets plan inför EU-valet handlar mycket om klimatet med den förra partiledaren Jonas Sjöstedt som huvudkandidat och Hanna Gedin som tvåa.

– EU-valet är ett val mellan vänster och höger, det gäller även klimatpolitiken, berättar Aron Etzler, partisekreterare i Vänsterpartiet.

Vilka kampanjer är på gång och när kör ni igång?
– Jonas Sjöstedts turné börjar i slutet av april. Sen är förstås 1 maj ett viktigt datum för oss eftersom Vänsterpartiet har de största förstamajmötena i landet och de blir ett bra tillfälle att få igång valkampanjandet.

Kanalerna som används är sociala medier och digital annonsering. Vänsterpartiet väljer att inte inte använda utomhusreklamen och print. Men de vanliga valaffischerna får vara kvar.

Det blir även andra aktiviteter än valreklam?
– Våra två toppkandidater Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin kommer att turnera runt om i landet. Inget annat parti har någon kandidat på valbar plats som är från Norrland, så Jonas valmöten i norra Sverige får ett särskilt värde. Vi har rekordmånga medlemmar så att få igång så många som möjligt av dem för dörrknackning och ringstugor är en viktig sak.

Vänsterpartiet har en lista på 36 EU- kandidater.

– Även de andra EU-kandidaterna är viktiga, framför allt i sina egna distrikt eller när man har en särskild koppling till något, till exempel starka fackliga kandidater.

Vad har ni för mål?
– Idag har vi en ledamot och självklart vill vi öka.

Till valkampanjen har Vänsterpartiet tagit hjälp av Spektra Design som har tagit fram partiets kommunikationskoncept.

Vendela Burman