Deportivo tog hem Spinn – med faster i juryn
Deportivo tog två guld i klasserna årets massmediekampanj och årets experimental, båda för kunden Unicef.
På Deportivo jobbar för övrigt Ola Fernvall som är juryordförandes Eva Fernvalls brorson. Något som hon ska ha tagit upp med juryn
Deportivo tog två guld i klasserna årets massmediekampanj och årets experimental, båda för kunden Unicef.
På Deportivo jobbar för övrigt Ola Fernvall som är juryordförandes Eva Fernvalls brorson. Något som hon ska ha tagit upp med juryn.
– Absolut. Det var det första jag gjorde. Men det ansågs inte vara jäv.
Tvåa bland byråerna kom Prime som i år fick nöja sig med ett guld och ett silver, båda för Civil rights defenders.
medaljligan
1. Deportivo 2G
2. Prime 1G 1S
3. AIK, Hero, Plakat, Saatchi & Saatchi, Fanclub 1G
4. Greenhill, Rippler 2S
5. Volontaiere , Wenderfalck 1S 1
G=guld, S=silver
vinnarligan
årets experiential marketingkampanj
Guld: Deportivo med ”Sweat for water” för UNICEF och Gothia Cup
Silver: Rippler med ”För en mänskligare stad” för Stockholms Stadsmission
årets integrerade kampanj
Guld: Hero Kommunikation med ”Bonde på köpet” för Lantbrukarnas Riksförbund (LRF)
Guld: Hero Kommunikation med ”Bonde på köpet” för Lantbrukarnas Riksförbund (LRF)
årets massmediekampanj
Guld: Deportivo och Forsman & Bodenfors med ”Likes kan inte rädda liv” för UNICEF
Silver: Prime med ”Civil Rights Captcha” för Civil Rights Defenders
Guld: Deportivo och Forsman & Bodenfors med ”Likes kan inte rädda liv” för UNICEF
Silver: Prime med ”Civil Rights Captcha” för Civil Rights Defenders
årets word-of-mouth-kampanj
Guld: Saatchi & Saatchi Stockholm med ”The Live Quiz Release” för Föreningen Popaganda/Luger
Silver: Greenhill Relations med ”Unionens digitala strejkvakter” för Unionen
Guld: Saatchi & Saatchi Stockholm med ”The Live Quiz Release” för Föreningen Popaganda/Luger
Silver: Greenhill Relations med ”Unionens digitala strejkvakter” för Unionen
årets samhällsinformationskampanj
Guld: Plakat med ”Jämställdhetsskatt” för Jämställdhetsutskottet Umeå kommun
Silver: Volontaire med ”Byt Lön” för Kommunal
Guld: Plakat med ”Jämställdhetsskatt” för Jämställdhetsutskottet Umeå kommun
Silver: Volontaire med ”Byt Lön” för Kommunal
årets nyskapare
Guld: AIK Think Tank med ”Paint it Black” för AIK Fotboll
Silver: Greenhill Relations med ”Unionens digitala strejkvakter” för Unionen
Guld: AIK Think Tank med ”Paint it Black” för AIK Fotboll
Silver: Greenhill Relations med ”Unionens digitala strejkvakter” för Unionen
årets kampanj i sociala medier
Guld: Prime med ”Civil Rights Captcha” för Civil Rights Defenders
Silver: Rippler och DDB med ”You´ll never wear that again” för Stockholms Stadsmission
Guld: Prime med ”Civil Rights Captcha” för Civil Rights Defenders
Silver: Rippler och DDB med ”You´ll never wear that again” för Stockholms Stadsmission
årets konsumentkampanj
Guld: The Fan Club med ”ToolPool” för Malmö Järnhandel
Silver: Wenderfalck med ”Sambotestet” för Fastighetsbyrån
Guld: The Fan Club med ”ToolPool” för Malmö Järnhandel
Silver: Wenderfalck med ”Sambotestet” för Fastighetsbyrån
årets rookie
Maria Fabricius, Mindmakers
Maria Fabricius, Mindmakers
En längre artikel om pr-byråernas metoder för hur de redovisar räknar räckvidder för sina tävlingsbidrag finns i den senaste utgåvan av Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.