De fyra cheferna är Anna Jörnvi, projektledare Dietisternas Riksförbund, och nutritionsansvarig på PUSH, Ingrid Landgren, vd, Livsmedelsakademin, Anna Lindelöw Mannheimer, ordförande Frisk Mat och kommunikationsansvarig på Push samt David von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group.
I ett debattinägg i GP skriver det att det ”är hög tid att vi gemensamt verkar för att stärka ungas mathälsa med kraftfulla åtgärder på samhällsnivå”. De oroar sig över Generation Zs matvanor och hänvisar till The Vegocracy Report som ska visa att ”knappt tio procent äter den rekommenderade mängden frukt och grönt”.
De fyra debattörerna anser att regeringen ska använda momssänkningsreformen för att ”styra mot hälsosammare livsmedel”.
De hänvisar också till en undersökning från Karolinska Institutet som ska säga att ”70 procent av den matreklam som unga möter i sociala medier gäller ohälsosamma produkter”.
Debattörerna riktar sin kritik särskilt mot ”plattformar som Tiktok och Instagram” med ”flöden som domineras av ohälsosamma produkter”.
Debattörerna lämnar tre förslag för som ska stärka ungas mathälsa:
* Inför en nationell nollvision för kostrelaterad ohälsa bland barn och unga.
* Ge unga bättre möjlighet till att välja hälsosamma alternativ i vardagen – till exempel genom att slopa eller åtminstone se över möjligheten att sänka momsen på frukt och grönt.
* Reglera vilka budskap som får riktas till barn och unga i marknadsföring, i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

