• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

27 Oct 2025

Därför nobbar Sacos styrelse en egen tidning

Fackförbundet DIK har inför kongressen föreslagit att centralorganisationen Saco skaffar en egen tidning, något som de andra centralorganisationerna TCO och LO driver. Men styrelsen avslår motionen.

DIK tänker sig att medlemsförbundens förtroendevalda ska vara huvudmålgruppen och att ”rekrytering av chefredaktör påbörjas omgående”.

Tidningen är tänkt att vara digital och skulle kunna bli en konkurrent till TCS Arbetsvärlden och LOs Arbetet av DIKs motion att döma:

”Två viktiga publikationer som har ett vidsträckt uppdrag att granska och skriva om arbetsmarknaden. De når ut med egna nyheter och fördjupningar men kan också uppmärksamma förbundens egna tidningar genom att rewrita nyheter. En självständig Saco-tidning skulle också kunna fungera på just det sättet, med bevakning av arbetsmarknaden ur ett akademikerperspektiv. Den blir även ett komplement till all kommunikation som kommer från federationen, samtidigt som det är en tidning med ett eget journalistiskt arbete”.

Men ska tidningen bli av behöver kongressen köra över styrelsen som avslår motionen, och skriver:

”Att lansera en ny digital tidning skulle kräva betydande resurser för att nå genomslag och uppmärksamhet. Det är resurser som inte ryms inom Sacos nuvarande kommunikationsbudget. Det finns också en risk för överlappning med förbunden, som i många fall redan driver framgångsrika medlemstidningar.  Att bygga upp en ny publicistisk verksamhet framstår därför inte som det mest ändamålsenliga i nuläget”.

Styrelsen anser att Sacos kommunikation och opinionsbildning fungerar gott nog:

”Saco arbetar redan aktivt med att synliggöra akademikers perspektiv. Under det senaste året har det mediala genomslaget ökat. Kampanjen Slow Politics har bidragit till ökad varumärkeskännedom och samlat förbunden kring en gemensam idé. Nyhetsbrev, sociala medier, poddar, nyhetsutspel, debattartiklar och kampanjer är några av de kanaler som används i arbetet. Självklart finns det fortsatt potential att utveckla detta ytterligare”.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

arbetsmarknadmedieropinionsbildning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-25, 08:52

Vad gör regeringen för att folk ska sluta köpa knark, Gunnar Strömmer (m)?

Tidöregeringen prioriterar hårt att bekämpa de kriminella gängen och deras narkotikaaffärer. Men vad gör regeringen för att få svenskarna sluta köpa knarket som finansierar gängen. Justitieminister Gunnar Strömmer (m) får frågan.

opinionsbildningpolitik
2025-10-24, 05:14

Akavia värvar med techdelegation

Fackförbundet Akavia sätter upp en egen delegation för tech, bland annat för att värva fler medlemmar.

arbetsmarknadtech
2025-10-22, 05:57

Volodymyr Zelenskyj till Linköping

I dag, onsdag den 22 oktober 2025, kommer Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj till Sverige i allmänhet och till Linköping i synnerhet. Saab kommer att vara på plats.

medierpolitik
2025-10-21, 09:48

TCOs ordförande sågar Erik Slottner (kd)

Civilminister Erik Slottner (kd) får sin kompetens i frågasatt av TCOs ordförande Therese Svanström. Detta efter att han och KD-ledamoten Larry Söder publicerat en film på Instagram där de förklarar att antalet myndigheter måste minska, något som de demonstrerar med att  riva bort post it-lappar med myndigheternas namn. 

arbetsmarknadopinionsbildning
2025-10-21, 05:31

Omsättningsrekord men fortsatt förlust för Omni

Schibsteds nyhetsaggregator Omni har inte gått med vinst sedan 2020. Men under 2024 slog företaget i alla fall omsättningsrekord.

Affärermedier
2025-10-20, 13:24

Komexpert mobiliserar 500 000 arbetslösa till valet

Han beskriver sig på Linkedin som ”en schweizisk kniv i kommunikation”. Men det har inte gett några jobb och nu har Erik Normark tröttnat och tänker mobilisera 500 000 andra arbetslösa lagom till valet.

opinionsbildning
2025-10-20, 07:28

Riksförbundet M tar strid om elbilsstöd – sågar regeringen

Bilistorganisationen M, icke att förväxla med Moderaterna, tar strid om subventionering av elbilar.

opinionsbildning
2025-10-20, 06:37

Akavia värvar från Demoskop

Fackförbundet Akavia trappar upp inom arbetsmarknadsfrågor med en värvning från undersökningsföretaget Demoskop.

arbetarrörelserarbetsmarknad
2025-10-17, 07:10

Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i traditionella branscher

Sveriges Ingenjörers årliga rapport för ingenjörslöner i olika branscher visar att lönerna faller för ingenjörer som jobbar som konsulter. Däremot ökar lönerna i två traditionella branscher.

arbetsmarknad
2025-10-16, 06:41

SCHIBSTED: TV4 och Netflix tar in på SVT i streaming

Tittandet på tv via streaming ökar. Men SVT tappar mark. Det visar statistik från programguiden Tv.nu, ett bolag som ägs av mediekoncernen Schibsted, som även äger TV4.

medier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • The Labyrinth värvar liberalt
  • Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025
  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Ebba Busch (kd) stuvar om bland statssekreterarna

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram