DIK tänker sig att medlemsförbundens förtroendevalda ska vara huvudmålgruppen och att ”rekrytering av chefredaktör påbörjas omgående”.
Tidningen är tänkt att vara digital och skulle kunna bli en konkurrent till TCS Arbetsvärlden och LOs Arbetet av DIKs motion att döma:
”Två viktiga publikationer som har ett vidsträckt uppdrag att granska och skriva om arbetsmarknaden. De når ut med egna nyheter och fördjupningar men kan också uppmärksamma förbundens egna tidningar genom att rewrita nyheter. En självständig Saco-tidning skulle också kunna fungera på just det sättet, med bevakning av arbetsmarknaden ur ett akademikerperspektiv. Den blir även ett komplement till all kommunikation som kommer från federationen, samtidigt som det är en tidning med ett eget journalistiskt arbete”.
Men ska tidningen bli av behöver kongressen köra över styrelsen som avslår motionen, och skriver:
”Att lansera en ny digital tidning skulle kräva betydande resurser för att nå genomslag och uppmärksamhet. Det är resurser som inte ryms inom Sacos nuvarande kommunikationsbudget. Det finns också en risk för överlappning med förbunden, som i många fall redan driver framgångsrika medlemstidningar. Att bygga upp en ny publicistisk verksamhet framstår därför inte som det mest ändamålsenliga i nuläget”.
Styrelsen anser att Sacos kommunikation och opinionsbildning fungerar gott nog:
”Saco arbetar redan aktivt med att synliggöra akademikers perspektiv. Under det senaste året har det mediala genomslaget ökat. Kampanjen Slow Politics har bidragit till ökad varumärkeskännedom och samlat förbunden kring en gemensam idé. Nyhetsbrev, sociala medier, poddar, nyhetsutspel, debattartiklar och kampanjer är några av de kanaler som används i arbetet. Självklart finns det fortsatt potential att utveckla detta ytterligare”.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
