Under helgen startade en bojkott-kampanj mot Coop. Detta efter att ett svar från kundtjänsten hade misstolkats, som Coop ser det.

Det började med att en kund hörde av sig till kundtjänsten med en förfrågan om Coop hade varor från Israel.

Kundtjänst svarade:

”Vi säljer inga varor från ockuperad mark. Under Coops egna märken och inom frukt och grönt har vi inga varor från Israel. För övriga leverantörer gör vi nu en genomgång men eftersom det handlar om många leverantörer är vi inte klara med analysen än”.

– Kundtjänst svarade på ett korrekt sätt, men det har misstolkats. En del har dragit sina egna, långtgående slutsatser av kundservices svar., säger Therese Knapp, kommunikatör inom press och opinion på Coop.

Hon berättar att misstolkningen ligger i att Coop inte handlar med länder utan med leverantörer som ska uppfylla kraven. När det gäller länder följer Coop FNs, EUs och Sveriges Riksdags beslut om handelssanktioner.

– Vi har inga varor från Israel i dag inom frukt och grönt och under våra egna varumärken. Men det beror på att det inte är säsong för frukt och grön. Under andra varumärken har vi produkter från Israel. Vi har ingen bojkott av varor från Israel.

Svaret från kundtjänst publicerades på X och vidarebefordrades bland annat av opinionsbildaren Katerina Janouch.

–  Vi har märkt att vi har fått fler frågor från kunder om varor från området.

Hur tänker ni kring bojkotten mot er?
–  Det är vad det är. Vi är vana att man tycker saker om oss.

Hur har ni försökt styra upp bilden?
–  Vi ha förtydligat våra interna formuleringar för varor från området så vi lämnar tydligare svar till kunderna. Det är vad vi kan göra, vara så tydliga som möjligt.

Så ingen kommunikationsoffensiv från Coop?
–  Det ser vi inget behov av. Vi svarar de som frågor och så är vi transparenta med våra kunder kring de varor vi säljer.