Den 20 sekunder långa kampanjfilmen på Consids Linkedin inleder med texten ”Kom tomten med ett varsel i säcken i år? Inte vad du önskade – det är ett vi förstår”.

Och vidare:

”Just nu vi en julklapp av rang dig vill ge – signa med Sveriges bästa arbetsgivare så magin kan börja ske.”

– Det senaste året har vi rekryterat 400 personer och planen är att vi ska anställa 600 under 2024, säger Nathalie Besèr, kommunikations- och hållbarhetschef på Consid.

Det är inte första gången Consid ger en sådan passning till ett stort svenskt digitalt företag. Under våren 2022 lade Consid upp ett liknande inlägg på sin Linkedin-sida efter att Klarna sagt upp delar av sin personal. Ett utspel som möttes av kritik och som Consid sedan tog bort från Linkedin.

– Det uppfattades elakt även om budskapet var ’kom och jobba hos oss’.

Consid har 2 000 anställda.

– Vi har plats för fler och Spotify säger upp exakt den typen av utvecklare vi rekryterar.

Hade ni kampanjen planerad igår kväll?
– Nej, vårt marknadsteam tog fram den för bara några timmar sen.

Några byråer som hjälpte er?
– Nej, vi betalar aldrig för reklam utan tar fram vårt eget innehåll i våra egna kanaler.

Hur ser det ut inom kommunikation?
– Vi anställer även där.

Alex Mörén
alex@dagensopinion.se