Centerpartiet går ut i en tung kampanj en god stund före valrörelsen 2022 och mitt i en tid då det mesta handlar om att hantera corona. Tre C-personer får bära kampanjen.

Kampanjen är något av ett elddop för partiets digitala strateg Dan Edström, som värvades från Expressen, började efter påsk och nu har projektlett kampanjen.

Kampanjen går under temat Samtal för Sverige framåt.

”För Centerpartiet är 2020 ett samtalsår. Vi arbetar hela året med att inspirera och uppmuntra till politiska samtal”, berättar Dan Edström via mejl och utvecklar:

”Precis som för allt annat i Sverige har covid-krisen ändrat förutsättningarna för detta, då inplanerade fysiska möten inte kunnat genomföras  Därför har vi sedan krisens början arbetat med att återstarta samtalsåret”.

En del i kampanjen har varit livesända frågestunder på Facebook med partiet tillförordnade partiledare Anders W Jonsson samt lokala initiativ med digitala möten.

Nu trycker Centerpartiet på med en reguljär annonskampanj med printannonserna som går i Aftonbladet, Expressen, DN, Dagens Industri plus regionala och lokala tidningar.

I kampanjen lyfte tre företrädare fram i bild, partiledaren Annie Lööf, som just nu är föräldraledig, Anders W Jonsson och den ekonomisk-politiska talespersonen Emil Källström. Sistnämnda får dock inte pryda print-annonserna. En detalj som sticker ut är att Anders W Jonsson uppträder iklädd läkargarnityr, dock utan ansiktsmask.

”Syftet med annonsoerna är att uppmuntra den som tar del av annonsen att skicka in förslag. Vi hoppas få in idéer från hela landet om de frågor som är i fokus just nu i spåren av corona, det vill säga jobben och vården”.

Centerpartiet kompletterar även med en digital kampanj som ska få fler att engagera sig i partiet, via annonsering på Aftonbladet, Expressen, DN, Facebook och Instagram Stories.

Samtliga kampanjer är utvecklade och producerade inhouse. Mediebyrå för printannonserna och medlemskampanjen utanför sociala medier är Hear.