Delmålen år:
* minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent jämfört med 1990 års nivå fram till 2030.
* utsläppen av växthusgaser ska minskas med 90 procent till år 2040, jämfört med 1990.
Det blir tummen ner hos Naturskyddsföreningen.
”Vi är kritiska till att EU nu väljer att öppna upp för att använda sig av internationella utsläppskrediter för att nå 2040-målet. Det innebär en sänkt ambitionsnivå för klimatpolitiken inom EU. Handel med internationella utsläppskrediter präglas av många osäkerheter och riskerar att försvåra för låg- och medelinkomstländernas att nå sina egna klimatmål”, kommenterar Karin Lexén generalsekreterare Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningen ogillar också ”en rad så kallade flexibiliteter, ett område där Sverige varit drivande” och som innebär att ”ett EU-land kan finansiera klimatåtgärder utanför EU och räkna dessa utsläppsminskningar som sina egna”.
”Det är sorgligt att Sverige varit ett av de drivande länderna för att EU ska öppna upp för att använda sig av internationella utsläppskrediter och öka andra möjligheter för att använda flexibiliteter. Det riskerar att urholka ambitionsnivån i klimatarbetet och leder till att klimatomställningen fördröjs. Sverige borde visa ledarskap och driva på för att EU i stället antar ett mål om nära noll till allra senast 2040”, kommenterar Karin Lexén.
Organisationen är även kritisk till att andelen kolsänkeupptag som kan tillåtas i stället för utsläppsminskningar för att nå klimatmålet ökas.
”Kraftiga utsläppsminskningar är nödvändiga för att begränsa den globala uppvärmningen. Samtidigt måste upptagen i ekosystemen öka för att minska koldioxidhalten i atmosfären. Båda delar behöver bidra med högsta möjliga ambition samtidigt”.
Mattias Goldmann, vd på 2030-sekretariatet är mer positiv:
”Den värsta oron är stillad” EU befäster sin position som klimatledare, skapar trygghet och trovärdighet både för Fit for 55-målet för 2030 och det långsiktiga målen klimatneutral 2050. Det är i linje med vad jag hela tiden betonat; EU jobbar nu med att skapa ökad flexibilitet för att inte behöva äventyra själva målen som är förutsättningen för omställningen”.
Mattias Goldmann delar inte andra organisationers åsikter.
”Delar av miljörörelsen går i taket över att en del av målet kan nås med utsläppsminskningar utanför EU, men dels är det bara enstaka procent, dels är det precis vad Parisavtalet uppmanar till. Gör vi rätt kan vi då också bidra till att få ner kostnaden för utvecklingsländers omställning, genom att få igång marknaden för exempelvis eldrivna bussar. Det är vad Schweiz gjort i Bangkok, vilket förutom klimatnyttan ger mycket bättre luftkvalitet och bättre transporter för alla oss som inte har egen bil”.
Han lägger till:
”Märkligt nog tycks vi ständigt glömma hur EU-processerna funkar; det rapporteras om EU-kommissionens förslag som om det vore det slutliga beslutet men så är det inte alls. Nu vidtar förhandlingar med EU-parlamentet och Ministerrådet, under det danska ordförandeskapet som tydligt vill se höga ambitioner. Sverige har tyvärr inte varit lika tydliga; vi är ju på god väg att bomma EUs 2030-krav på oss och därför behöver regeringen starkt och konkret visa att vi inte är med ambitionssänkarklubben”.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...