• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

03 Sep 2025

2030-sekretariatetet: De är för dåliga att kommunicera klimatnytta

2030-sekretariatetet har korat tre finalister för sitt Greenhush-pris som utser de aktörer eller branscher som är sämst på att berätta om den klimatnytta de faktiskt tillför.

här är finalisterna för Greenhush 2025
* Energieffektivisering – ”energieffektiviseringen i industrin, offentlig sektor och på hushållsnivå sker ofta i det fördolda”.

* Elbilarna – ”av rädsla för EU:s skärpta regler kring miljö- och klimatrelaterad marknadsföring, tar nu många biltillverkare bort klimat- och miljöpåståenden om elbilar” det är en ”storseger för fossillobbyn”.

* Skolmaten – ”maten står för uppemot 40 procent av vår klimatpåverkan, och genom skolmaten lär sig barnen hur maten kan bli mer hållbar samtidigt som den är smakrik, näringsriktig och ryms inom en snäv budget, Men inte många pratar om klimat och skolmat i samma mening”.

Totalt kom det in 82 nomineringarna. ”Vinnaren” presenteras vid årsskiftet.

År 2023 vann kollektivtrafiken. År 2024 vann videokonferenser.

juryn
Lina Gustavsson, fristående specialist, hållbarhetskommunikation, ordförande

Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet

Francesca O’Brien, vd, Sveriges Marknadsförbund

Kaj Török, hållbarhetschef, Max Burgare

Mattias Svensson, vd, FN Global Compact Sverige

Nina Ekelund, ordförande, Hagainitiativet

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

klimat

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-23, 05:21

Stockholm Resilience samarbetar med konsultjätte

Den brittiska konsultjätten PwC sluter börjar samarbeta med Stockholm Resilience Centre.

klimatKundrörelser
2025-08-31, 19:54

Branschen hyllar – naturskyddet sågar skogsutredningen

Åsikterna om skogsutredningens slutbetänkande kan delas upp i två läger: skogsindustrin i ett och naturskyddsorganisationerna i ett annat.

klimatopinionsbildningpolitik
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-07-02, 14:54

Bu och bä om EUs klimatmål

EU-kommissionens har presenterat förslag på delmål till 2040 till huvudmålet att bli det första klimatneutrala området i världen senast år 2050. Mottagande av svenska organisationer är blandat.

klimat
2025-06-27, 14:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 07:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-25, 16:00

”Inte bäst för MP att vara Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tycker att Miljöpartiet ska fundera över sin roll som ”Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”.

almedalen 2025debattklimat
2025-06-25, 05:55

”En mer konsekvent grön landsbygdsprofilering kan bli klimatpolitik (c)”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Efter tisdagens Liberalerna och Sverigedemokraterna är det dags för Centerpartiet, vars partiledare Anna-Karin Hatt gör debut som Almedalstalare.

almedalen 2025debattklimat
2025-06-24, 16:17

”SDs utmaning – få in lågutbildade i glesbygd i omställningen”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För SD ligger nyckeln i att få in lågutbildade i glesbygd i omställningen, anser han.

almedalen 2025debattklimat
2025-06-24, 05:26

Klimatvalvinnarna: ”Liberalerna får profilera sig genom Romina Pourmokhtari”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Först ut, i samma ordning som partiernas dagar på Almedalen: Liberalerna.

almedalen 2025debattklimat
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Ebba Busch (kd) stuvar om bland statssekreterarna
  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • Väljarnas favoriter utanför riksdagen

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram